Upptäck värmestress med ny funktion i Växa Control®

Upptäck värmestress med ny funktion i Växa Control®

Den nya funktionen i Växa Control visar risken för värmestress bland kor. Funktionen är från idag tillgänglig utan kostnad för alla användare av Växa Control hälsa eller position.

Värme påverkar kor negativt på flera sätt, de äter mindre, de producerar mindre mängd mjölk, mjölkens protein- och fetthalt kan bli lägre, fruktsamheten hos korna försämras och celltalen kan stiga. Högavkastande kor påverkas oftast mest. Genom att bli uppmärksammad på att djuren är påverkade av varmt väder kan man snabbt vidta åtgärder och välbefinnandet och produktiviteten för korna kan behållas.

Automatisk tillgång för nivåerna hälsa och position

Växa Control värmestress är en ny funktion, som idag lanseras och finns tillgänglig för alla användare av Växa Control hälsa eller Växa Control position. Genom den molnbaserade lösningen som används i Växa Control är den nya funktionen automatiskt tillgänglig i besättningsöversikten.

Funktionen upptäcker värmestress och visar hur hög påverkan det är på gruppnivå. Detta gör det möjligt för lantbrukaren att vidta åtgärder för att svalka djuren så som att öka ventilationen, starta vattensprinklers eller minska antalet djur på småytor, till exempel samlingsfållor.

Systemet uppdateras löpande

Värmestressen följs och visas i fyra nivåer baserat enligt en väl beprövad och vetenskaplig metod. Beräkningarna sker kontinuerligt och systemet uppdateras var femtonde minut. Besättningsöversikten visar värmestressen på gruppnivå. Genom att systemet uppdateras ofta kan djurägaren vidta omedelbara åtgärder. En valideringsstudie som gjorts av Växas samarbetspartner Nedap visar att snabbt vidtagna åtgärder är viktigt och gör att värmestressen direkt minskar, med positiv effekt på djurens välbefinnande och minskad risk för produktionsbortfall och andra problem.

- Det är känt att värme påverkar framför allt högproducerande kor negativt och förutom produktionsbortfall, risk för sämre fertilitet. Studier som Nedap gjort visar att kalvar från kor som inte utsätts för värmestress får högre födelsevikt och bättre tillväxt. Redan idag har många gårdar möjlighet att svalka sina djur på olika sätt vid varmt väder, med den här funktionen blir det enkelt att veta när man ska sätta in sina åtgärder, säger Emelie Oskarsson produktchef Växa Control.

Alla marknader ges tillgång samtidigt

Lanseringen av funktionen värmestress sker samtidigt på alla marknader av Nedap som är Växas samarbetspartner för brunst- och hälsoövervakning Växa Control.

- Den molnbaserade lösningen gör att lanseringen kan ske simultant i flera länder och vi ser en stor fördel i att våra kunder i Sverige får tillgång till denna funktion samtidigt som alla andra marknader. Detta är den första lanseringen av en ny funktion i Växa Control, och vi är den enda av Nedaps svenska partners som får tillgång till funktionen värmestress, vilket ger våra kunder en unik fördel. Vi och våra kunder i Sverige har en rad intressanta lösningar framför oss tack vare att Nedap är en av de mest etablerade och mest erfarna leverantörerna av aktivitetssystem och som länge använder sig av AI tekinker som deep learning och machine learning, avslutar Emelie.

Kontakt:
Emelie Oskarsson, Produktchef Växa Control®, 010-471 03 15 emelie.oskarsson@vxa.se

Fakta om funktionen värmestress i Växa Control®
Med den nya funktionen Värmestress kan du övervaka hur din mjölkbesättning hanterar värme och agera förebyggande och ge korna svalka. Den nya funktionen finns i besättningsöversikten i Växa Control® och ingår utan kostnad för alla användare av Växa Control Hälsa och Position.

Funktioner och fördelar

• Insikter om besättningens värmestressnivåer i olika grupper på gården, uppdaterad i realtid.
  • Övervaka situationen på ett ögonblick och vidta åtgärder för att minska riskerna om djuren visar tecken på värmestress.
  • Genom att införa kylningsåtgärder i rätt ögonblick kan man bibehåll optimala förhållanden för djuren.
  • Med funktionen "anteckningar" kan man logga värmestresshändelser för detaljerad analys senare.
  • Analys av värmestresshändelser kan ge insikter om potentiella förbättringar inför nästa varma period.

Läs mer om Växa Control®
Mer om åtgärder vid värmestress.