3 vinnare utsågs bland 21 nominerade elever. Emma Westin, Ella Nellbring och Alexander Danielsson.

Växas stipendiater för 2023 är korade

Vid årets skolavslutning har tre stipendier delats ut till naturbruksgymnasier runt om i landet. Vinnarna av stipendiet får ett presentkort på en kurs för att bli djurägarseminörer.

För andra året i rad delar Växa ut stipendier till avgångselever vid svenska naturbruksgymnasier. Vinnarna får ett presentkort på en djurägarseminkurs till ett värde av 16800kr.

I samband med att informationen om stipendiet gick ut erbjöd även Växa en kostnadsfri föreläsning för alla skolorna.

-Vi får många positiva kommentarer både om Växas stipendium och om de föreläsningar som vi erbjuder alla naturbruksgymnasier. Det är också inspirerande för oss att få träffa framtidens lantbrukare redan när de är tonåringar, säger Helena Kättström avdelningschef Djurhälsa.

21 skolor nominerade elever

21 skolor skickade in nomineringar och det var inte lätt för juryn att utse tre vinnare. Många studenter levde upp till stipendiets kriterier att agera som ett föredöme inom djurskötseln samt visa ett engagemang och intresse för svensk mjölk- och köttproduktion.

Till slut enades Växas jury, som bestod av Helena Kättström avdelningschef för Djurhälsa, Sofia Nilsson representant för styrelsen samt Kenth Molin avdelningschef för Fält om tre studenter som alla fungerar som fina ambassadörer för näringen.

-Det har varit så roligt att läsa alla fina nomineringar säger Sofia Nilsson. Vilka fantastiska ungdomar det finns som vill arbeta inom lantbruket i framtiden.

Årets stipendiater utspridda över landet

Årets stipendiater är Alexander Danielsson från Lillerudsgymnasiet, Emma Westin från Nordvik utbildningar samt Ella Nellbring från Blekinge naturbruksgymnasium.

Även i år blev den en spridning geografiskt på vinnarna vilket visar att vi har duktiga och engagerade studenter över hela landet. Gemensamt för alla tre av årets stipendiater är att de verkligen visar ett genuint och nyfiket intresse för svenskt lantbruk och för djurens välmående. De är alla tre mycket målmedvetna och hittar sina egna vägar framåt.

Alexander Danielsson, Lillerudsgymnasiet

Alexander har ett starkt intresse för avel och bevarande av lantraser och söker ständigt sina egna vägar för att utvecklas inom de områden han brinner för. Han diskuterar gärna med erfarna lantbrukare och andra inom branschen och håller sig hela tiden uppdaterad genom att aktivt söka efter ny kunskap.

Alexander har under studietiden genomgått en stor utveckling och fokuserar mycket på friska djur och en hållbar produktion.

Ella Nellbring, Blekinge Naturbruksgymnasium

Ella har visat stor nyfikenhet i studierna och en vilja att hela tiden lära sig mer. Hon lägger stor vikt vid djurens välmående och ser det som en självklarhet att jobba med kor i framtiden.

Ella är driven och målinriktad och som gymnasiearbete köpte hon en egen ko vars mjölk hon gör ost av.

Emma Westin, Nordvik utbildningar

Emma är glad, positiv och ansvarstagande. Med en stor arbetsvilja är hon redan en omtyckt och viktig medarbetare på gården hon har jobbat extra på parallellt med studierna.

Hon visar ett stort intresse för djurhälsa och reproduktion och drömmer om en egen mjölkgård i framtiden.

För mer information kontakta:

Helena Kättström, Avdelningschef Djurhälsa Fält Växa, helena.kattstrom@vxa.se, mobilnr: 072-216 78 12