Välatainern var på besök i bland annat Malmö, Båstad och Falkenberg sommaren 2019.

Välatainern utsedd till branschens bästa innovation

Välas kreativa turnékoncept Välatainer utsågs på tisdagskvällen till årets bästa innovation på NCSC Sweden Awards.

I somras åkte Väla på turné med Välatainer, en miniversion av Sveriges bästa shoppingcentrum förpackad i en rosa container. Turnéstoppen i bland annat Malmö, Båstad och Falkenberg bjöd besökarna på nya upplevelser och en plats för umgänge. På tisdagskvällens branschgala NCSC Sweden Awards vann Väla priset ”Best Innovation 2019” för Välatainern.

– Det är väldigt roligt att vårt nytänkande inom marknadsföring uppmärksammas! Vi har fått ett varmt välkomnande på alla platser vi besökt och Välatainern har intresserat alla – den tar för sig, ser kul ut och fungerar väl för sitt syfte. Kaxig men ändå välkomnande, precis som ”originalet”, säger Ulrika Nordström, marknadschef på Väla.

Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, delar varje år ut ett antal utmärkelser till aktörer som på olika sätt utmärkt sig i den svenska köpcentrumbranschen. I kategorin ”Best Innovation 2019” prioriteras nytänkande och innovation, det som faller utanför det traditionella och skapar nytta och mervärde för besökare och center.

– Välatainern har blivit så väl mottagen att vi fortsätter utveckla konceptet till nästa år. Väla vill alltid bjuda på överraskningar, även i sitt minsta format, säger Ulrika Nordström.

Juryns motivering löd: ”Årets vinnare av ”Best Innovation 2019” vågar sig ut på nya vatten och förhåller sig på ett innovativt och snyggt sätt till handelns nya spelregler i en tid när allt förändras gäller det att tro på nya grepp. Projektet utmanar invanda mönster, är väl genomfört och har en gestaltning som känns helt rätt för konceptet. När köpcentrumens kunder hittat fler vägar att handla är detta ett smart och lekfullt sätt att nå en ny kräsen publik. Att våga sig ut från centrumets väggar och hitta en ny plattform att utvecklas på känns kreativt, spännande och helt i tiden!”