Zigge Padel & Event driver Välas tre padelbanor under sommaren.

Många nyheter i sommar på svenskarnas favoritköpcentrum

Väla håller ställningarna som Sveriges bästa köpcentrum och som den plats där svenska folket tycker allra mest om att shoppa och mötas. Efterfrågan på att etablera sig på Väla är fortsatt mycket stark och centrumchefen Niklas Blonér kan berätta att det händer mycket nytt på handelsplatsen i sommar.

- Dels har vi ett antal klara etableringar och öppningar som kommer att göras både i närtid och under senare delen av sommaren, dels har vi gjort klart med ett väldigt starkt varumärke som jag tyvärr ännu inte kan avslöja, säger Niklas.

Bland de öppningar som sker i närtid kan nämnas inredningsbutiken Hamptons, som den 30 juni öppnar sin nya pop up-butik på Väla i gången mellan entréerna 5 och 6. Hamptons erbjuder ett brett sortiment av möbler och inredning för hemmets alla rum, med stark inspiration från amerikansk östkust.

I mitten av juli öppnar det nya cafékonceptet Barock vid entré 2. Bakom satsningen står Jim Svitzer, som tidigare varit delägare i Blå Tuppen på Restaurangtorget under många år. Nu satsar han på ett nytt och fristående kafékoncept.

- Barock kommer vara ett kafé där du också kan bli serverad kalla maträtter av olika slag, som exempelvis salladsbowls och liknande. Vi kommer även att satsa på tydliga näringsdeklarationer för att göra det enkelt för alla som är noga med vad de äter, berättar Jim.

Bland nyheterna finns också Zigge Padel & Event som fram till den 30 september kommer att driva Välas tre padelbanor. Via sin egen Facebook-grupp har Zigge Padel aktiverat banorna genom att skapa snabba lunchturneringar för upp till 12 spelare åt gången, och hittills har utfallet varit väldigt positivt enligt ägaren Kent Andersson.

- Vid något tillfälle har vi varit över 100 personer som spelat, och tidigare genomförde vi även ett event till förmån för Cancerfonden då vi lyckades samla in över 25 000 kronor, säger han.

- Nästa steg är att aktivera alla som arbetar på Väla och se till att de får möjlighet att komma hit och spela eller träna innan öppning kl. 10.00.

I september öppnar den snabbväxande sushikedjan Sumo Sushi en enhet vid entré 3 på Väla. Det blir kedjans nionde restaurang i Skåne, Halland och Blekinge.

Den första enheten öppnade ägarna Tai La och Lien Do i Karlskrona 2010, och med etableringen på Väla närmar de sig sina hemtrakter.

- Vi kommer ursprungligen från Helsingborg och Ängelholm, och det känns fantastiskt kul att äntligen få öppna vårt koncept på hemmaplan. Vi har lite medvetet arbetat oss närmare nordvästra Skåne för varje ny etablering som vi gjort, säger Tai La.

- Väla blir ett viktigt skyltfönster för vårt koncept och kommer att bidra till att stärka vårt varumärke ytterligare.