Nu invigs det nya Restaurangtorget på Väla

Nu invigs det nya Restaurangtorget på Väla

Den 1 april invigs det nya Restaurangtorget på Väla. Med totalt 1 000 sittplatser fördelade på två våningsplan, har Väla numera en av Sveriges största restaurang- och matplatser. Utöver att Restaurangtorget erbjuder gästerna fler miljöer att sitta i, har det även tillkommit en helt ny enhet med inriktning på fisk och skaldjur.

- Vårt huvuduppdrag i ombyggnaden av Välas restaurangtorg har varit att skapa fler ”rum i rummet”, samtidigt som vi skulle integrera ytterligare en restaurangenhet i miljön. Här ska finnas plats för alla typer av besökare, och det känner vi att vi har uppnått i det färdiga resultatet, säger Parisa Pour, inredningsarkitekt på Rstudio, som ritat det nya Restaurangtorget.

Centrumchefen Niklas Blonér är mycket nöjd med det färdiga resultatet:

- Vilket lyft det har blivit för Restaurangtorget! Atmosfären är både trivsam och inbjudande, och kontrasten mot hur det var tidigare är stor. Vi har kommit bort från känslan av ”matsal” till att erbjuda våra besökare en restaurangmiljö av högsta klass.

Hållbarhet har varit en av hörnpelarna i projektet. Det vanliga i en ombyggnad av det här slaget hade varit att byta ut alla möbler och ytskikt, men Väla har istället valt att återanvända och renovera så långt det varit möjligt. En stor andel av befintliga möbler, inredningar och ytskikt har renoverats och fräschats upp, istället för att bytas ut.

Väla tog tidigt ett beslut om att göra den här ombyggnaden så resurseffektiv som det bara är möjligt. Så långt det varit möjligt har man byggt med hållbara och miljövänliga material, och gjort klimatsmarta val där det varit praktiskt genomförbart.

- Bland annat vilar det nya våningsplanet helt på ett trä- och kolbjälklag eftersom vi inte ville bygga med betong, utan istället använda naturmaterial, säger Parisa Pour.

Restaurangtorget invigs officiellt kl. 11.30 fredagen den 1 april genom traditionell bandklippning.

Niklas Blonér, centrumchef, Väla

Fredrik Arvidsson, teknisk chef, Väla