Väla Hälsa & Vaccin erbjuder nu Covid 19-tester i sitt testcenter på parkeringsplatsen vid Arken Zoo på Väla. Inom kort kommer även PharmaUse att bygga ett testcenter för Covid 19 på parkeringen vid Willys och Jysk. Foto: Mufid Majnun, Unsplash

Nu kan du testa dig för Covid 19 på Välas parkeringsytor

Nu erbjuder Väla Hälsa & Vaccin snabbtester för Covid 19 i ett testcenter som man byggt upp på parkeringsytan vid Arken Zoo. Inom kort kommer även företaget PharmaUse att kunna erbjuda Covid 19-tester i en enhet som de bygger på parkeringen vid Väla Park, där Willys och Jysk ligger.

-Väla Hälsa & Vaccin erbjuder sedan tidigare den här typen av Covid 19-tester i sina lokaler inne på Väla, men för tillgänglighetens skulle tycker vi att det är viktigt att även kunna erbjuda en testverksamhet på våra utomhusytor. Det är dels en utökad service till våra besökare och dels ett säkrare alternativ för de som vill testa sig men som inte vill gå in på exempelvis Väla eller en vårdcentral, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.

Både Väla Hälsa & Vaccin och PharmaUse erbjuder s k antigentester, som också kallas snabbtester. Testerna görs av medicinskt utbildad personal och sker genom en topsning i näsan, där provsvaren erhålls inom 15–20 minuter. Både PharmaUse och Väla Hälsa & Vaccin erbjuder även s k PCR-tester – en djupare form av virusanalys - som bland annat krävs för utfärdande av rese- och friskhetsintyg.

Alla positiva provsvar från de externa testcentren anmäls till smittskyddet och bidrar därmed till Folkhälsomyndighetens kartläggning av aktuell smittspridning i Sverige.

Isabell Westman, Väla Hälsa & Vaccin

Tel: 072-194 34 84, E-post: Isabell.westman@lideta.se