Under H22 City Expo i sommar bjuder Väla in till ett helt eget universum: Planeten Väla. De 35 dagarna kommer att innehålla en lång rad rymdinspirerade äventyr och utomjordiska upplevelser.

Rymden i fokus när Väla storsatsar under H22

Under perioden 30 maj till den 3 juli – samma tid som H22 City Expo pågår i Helsingborg – bjuder Väla in till ett helt eget universum: Planeten Väla. Planeten Väla är Välas enskilt största satsning under året och under de 35 dagarna bjuder köpcentret på rikligt med utomjordiska upplevelser i en unik mix av underhållning, vetenskap och fantasi.

Planeten Väla vänder sig till en bred målgrupp och under eventet kommer det att finnas innehåll som passar för alla åldrar. Det blir dels ett antal fasta programpunkter under hela perioden, men dels också intressanta gästspel på temat rymden och universum. För Väla är det viktigt att vara en både aktiv och attraktiv del av H22.

- H22 City Expo är ett spännande event som bidrar till att utveckla vår region, och vi vill vara med och driva den utvecklingen. Vi är en viktig del av staden och vill därför vara med och bidra till ett spännande innehåll under H22, säger Ulrika Nordström, Välas marknadschef.

Att landa på Planeten Väla innebär en rad olika möjligheter och upplevelser. Här är de viktigaste delarna i programmet:

•  Astrolabbet. Gamla torget förvandlas till ett rymdlaboratorium där besökarna kan uppleva sitt eget astronomiska äventyr i lego, pyssla och upptäcka sin experimentlusta. Under helgerna bjuds det på spektakulärt legobygge av proffs, experiment och föreställningar.
  • Hubble fotoutställning. År 1990 skickades rymdteleskopet Hubble ut i en omloppsbana 600 km från jorden. Det har resulterat i hundratusentals ovärderliga bilder, fulla av lärdom och fascination. Några av dem visas på Planeten Väla.
  • Jorden 2.0. En utställning som tar dig ut på en galaktisk resa. Idag känner forskare till en planet runt en annan sol som faktiskt liknar vår egen. Så kan det finnas liv på andra planeter?
  • Rymdbio. Ta en paus och ge dig ut i rymden via filmens värld. Vi bjuder in till en mysig stund i sofforna med stjärnklar tv-himmel för stora och små.
  • Rymdklotet - en VR-attraktion. På med glasögonen och ge dig ut i okända galaxer. Testa på VR som låter dig flyga ut tyngdlös i en helt ny, häftig värld.

Utöver de här punkterna så kommer Planeten Väla även att gästas av bland andra Jacob Pedersen från Lego Masters. Helsingborgaren Jacob Pedersen tog sig till final i Lego Masters 2021. Under helgerna 18–19 juni samt 2–3 juli kommer Jacob till Astrolabbet på Gamla torget för att bygga ett rymdinspirerat mastodontprojekt.

Ett annat gästspel görs av Rasmus Wurm från Institutet för FörståSigPåare (IFSP). Genom att blanda ihop lärdom med trolleri, jonglering, såpbubblor och andra cirkuskonster, hjälper han oss att förstå det vetenskapliga på ett underhållande vis. Rasmus gästar Astrolabbet helger 4–5 juni och 11–12 juni.

Varför väljer Väla just rymden som tema?

- Vi vill alltid tänka större och se saker i nya perspektiv, för att kunna möta framtiden på ett bra sätt. Därför lockades vi av tanken på att ge oss ut i universum. Med Planeten Väla vill vi både roa och underhålla, men också att besökarna ska kunna lära sig saker som de kanske inte visste innan, förklarar Ulrika.

- Temat med rymden är både kul och spännande, och det erbjuder något för alla åldrar. Jag lovar att de här 35 dagarna kommer att bli en upplevelse utöver det vanliga på Väla!

Ulrika Nordström, marknadschef Väla