Den 13 mars firar Väla 50 år - starkare än någonsin!

Väla firar 50 år och är starkare än någonsin

Den 13 mars är det 50 år sedan Väla öppnade för första gången. Redan från början var Väla en av Sveriges mest besökta handelsplatser, en position som har förstärkts genom åren. Utmärkelserna har staplats på hög, milstolparna är många och enligt centrumchefen Niklas Blonér är Väla starkare än någonsin. För att fira sina 50 år bjuder Väla in till en festlig jubileumsvecka, med massor av aktiviteter för både stora och små.

- På Väla står tiden aldrig stilla och det är en viktig förklaring till att vi efter 50 år är starkare än någonsin. Vi har alltid haft en förmåga att leva med vår tid och förnya oss i takt med förändrade behov, vilket varit en avgörande framgångsfaktor, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.

- Vi har haft Sveriges nöjdaste hyresgäster i en lång rad av år samtidigt som vi har utnämnts till svenskarna favoritköpcentrum vid ett par tillfällen, vilket visar att Väla på många sätt är en föregångare inom svensk handel.

50-årsjubileet kommer att firas ordentligt på Väla under vecka 13. Här är några hållpunkter:

• Utställningen Väla genom tiderna. Finns i 3:ans gångstråk vid Gamla torget.
  • Varietéartister underhåller besökarna dagligen.
  • Ballongfigurer till barnen lördag och söndag den 16–17 mars kl. 10.00-18.00. Vid Stråket.
  • Musikunderhållning på Stora torget, med Malena & Marike 13, 16 och 17 mars mellan kl. 12.00-16.00.
  • Snabbstyling av elever från Nicolaiskolan, vid Gamla torget.
  • Jubileumserbjudanden i Välas butiker.

Några milstolpar i Välas historia:

• 1965: Skånska Cementgjuteriet köper marken av Vasatorps gård.
  • 1974: Väla Centrum invigs med 22 enheter - två stora livsmedelsbutiker OBS och Wessels (B&W från 1977) samt 19 fackhandlare och ett servicekontor.
  • 1975: Motorvägen mellan Helsingborg och Väla invigs.
  • 1983: Invändig ombyggnation, livsmedelsbutikerna lämna yta för fler fackhandlare. Väla består nu av 37 butiker.
  • 1987: Ikea öppnar varuhus granne med Väla Centrum.
  • 1994–95: Väla byggs till med nya kvadratmeter i hörnorna vid entréer. Två tillbyggnader och invändig ombyggnation.
  • 1996: Nya Väla Centrum står klart med totalt 89 butiker. OBS lämnar Väla Centrum och öppnar Robin Hood på andra sidan Björkavägen i nya Väla Volym. Systembolaget flyttar in och AG:s Favör öppnar. Längre öppettider, bättre parkeringsmöjligheter och ett stort utbud butiker för alla målgrupper. Nya logon formgiven av Gabor Palotai (”molekylen”). Fasaderna på Gamla torget blir till.
  • 1999: Väla fyller 25 år.
  • 2000: B&W lämnar helt och ytan byggs om till butikslokaler.
  • 2001: Öpnar fler butiker där B&W tidigare låg. Väla får nu över 100 butiker. Bästa köpcentrum 2000, 2012, 2018, 2022. Nordens bästa köpcentrum år 2019.
  • 2011–2012: 180 butiker öppnar i fem etapper.
  • 2015: Väla Park invigs med sex enheter – fem större butiker och en grillrestaurang. Väla Volym förvärvas med ytterligare 14 enheter.
  • 2024: Väla fyller 50 år!