Sju nya sommarvärdar ska påminna Välas besökare om att hålla avstånd.

Väla rustar för en mer smittsäker sommar

När allt fler svenskar förväntas fira semester på hemmaplan i år, rustar Väla för att kunna erbjuda en så smittsäker shoppingupplevelse som möjligt. En av åtgärderna är att anställa sju stycken sommarvärdar, som dels ska påminna om vikten av att hålla avstånd och dels kunna bidra till att reglera antalet besökare i entréerna om besökstrycket blir för högt.

- Som fastighetsägare har vi ett ansvar mot våra hyresgäster och deras medarbetare samt mot alla våra besökare. Men vi har också ett ansvar i samhället i stort att göra vad vi kan för att minska vidare smittspridning av coronaviruset, och där har vi under våren arbetat med ett hundratal olika åtgärder, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.

- Men inför den stundande semesterperioden, och en förväntad ökning i antalet människor som besöker nordvästra Skåne, har vi beslutat om ytterligare åtgärder för att erbjuda en så trygg och smittsäker miljö som möjligt på Väla.

Fler sittplatser och fler toaletter
Utöver de nya sommarvärdarna kommer det även att finnas ett tält i anslutning till Restaurangtorget och den befintliga uteserveringen, för att kunna erbjuda ytterligare 200 sittplatser i utemiljö. Sedan tidigare har 300 sittplatser inne på restaurangtorget tagits bort för att följa myndigheternas restriktioner, så tältet ger ett bra tillskott av sittplatser under sommaren.

- Vi kommer även att installera en toalettvagn av premiummodell. Syftet där är att avlasta våra vanliga toaletter och sprida ut våra besökare på fler platser på centrat, förklarar Niklas.

- I nuläget är det svårt att sia om hur besöksläget kommer att se ut för oss under sommaren, men vi vill arbeta förebyggande med den här frågan och säkra handelsplatsen så långt det är möjligt enligt myndigheternas rekommendationer. Sen är det också viktigt att varje individ tar sitt ansvar och gör vad den kan för att hålla avstånd till andra besökare.