VR-studions delägare Patrick Brink testar den nya VR-upplevelsen i Kazooki Battle i de nya lokalerna på Väla.

VR-studion storsatsar i nya lokaler på Väla

Sedan slutet av förra året finns VR-studion i nya lokaler på Väla. Här storsatsar man nu med en rad nya upplevelser och attraktioner för att både möta den växande efterfrågan på VR-aktiviteter och trenden att köpcentrum även erbjuder aktiviteter av olika slag vid sidan av den traditionella handeln.

- Genom åren har vi gästspelat på Väla med jämna mellanrum och alltid fått positiv respons från besökarna, så vårt mål har länge varit att kunna bygga något mer permanent och långsiktigt här. Sedan november har vi en lokal som möjliggör en större satsning och därför väljer vi nu att kraftsamla alla våra resurser på Väla, säger Patrick Brink, som driver VR-studion tillsammans med Björn Gustafsson.

Mycket har hänt sedan Patrick och Björn 2016 byggde sin allra första VR-studio i sin dåvarande företagslokal på Söder. Efterfrågan på VR har växt stadigt och de har redan hunnit med att avverka ett antal olika studios runtom i staden, som Berga, Sundspärlan och i det tidigare HD-huset. Hela tiden har de haft en vuxen publik som sin allra främsta målgrupp, och inte minst då företag som vill göra en rolig aktivitet med medarbetarna.

- Där känner vi att vi har hittat rätt och i de nya lokalerna på Väla bygger vi nu en separat del som helt riktar sig till privata sällskap och företag, där det blir två studios samt en loungedel som är perfekt för exempelvis en after work, kick off, svensexa, möhippa och liknande, förklarar Patrick.

Nya VR-upplevelser på gång
Vid sidan av den separata avdelningen finns även en större öppen yta där antalet VR-upplevelser utökas steg för steg. Patrick avslöjar att VR-studion nu lanserar två helt nya spel – Zombie och Kazooki Battle - med plats för upp till 10 deltagare samtidigt. För Zombie är det världspremiär (beräknas vara klart till sportlovet), och Patrick tror att båda spelen blir ett populärt komplement till studions befintliga sortiment av VR-aktiviteter.

- Vi har spelet Hero idag som har plats för sex deltagare samtidigt och där man kan välja mellan fem olika spelvarianter, och det är väldigt populärt bland våra kunder. Zombie och Kazooki Battle är byggd på en yta som är dubbelt så stor som Hero och det blir en maffig upplevelse för deltagarna.

Utöver Hero, Zombie och Kazooki Battle har VR-studion även en stor skyttesimulator, där deltagarna kan testa alltifrån jaktskytte med större gevärsattrapper till prickskytte med revolvrar i mer Vilda Västern-inspirerade miljöer.

- Vi har faktiskt haft riktiga jägare här i full jaktmundering som tränat skytte på vilt, berättar Patrick.

VR-studions flaggskepp är annars VR-simulatorn med en rad olika åk- och äventyrs attraktioner. Här kan upp till sex personer testa allt från avancerade berg- och dalbanor till undervattensupplevelser inuti en miniubåt. På VR-studion finns också fyra så kallade solostationer, där deltagarna kan välja mellan hela 70 olika upplevelser och aktiviteter. De fyra stationerna kommer kort att utökas till sex stycken, och därmed ytterligare förstärka VR-studions erbjudande.

- Vi tror stenhårt på satsningen här på Väla och jag är övertygad om att upplevelser kommer att bli en viktig del av framtidens köpcentrum. Jag har rest mycket i Asien och Europa, och där ser man ofta att den utvecklingen har kommit längre än här i Sverige, säger Patrick Brink på VR-studion.

Niklas Blonér, centrumchef, Väla

Patrick Brink, delägare VR-studion