Pressmeddelande -

Stadsodlingsfestival i Vallastaden helgen den 16–17 september bjuder på grön kunskap, odling och smakprovning

Helgens stadsodlingsfestival i Vallastaden bjuder på ett 30-tal programpunkter med inspiration och kunskap om hur vi kan odla vår egen mat. Det erbjuds också flera möjligheter att själv vara med – att laga mat och provsmaka den. Vid tomat- och chiliprovningen i Paradisparken utlovas så heta smaker att deltagarna rekommenderas ta med egen vattenflaska. Det blir även pizza- och pannkaksbak med Sébastien Boudet. Dessutom konstnärer som målar på fasad och på glas och ett stort antal inspirerande hemutställningar.

De flesta aktiviteterna i samband med stadsodlingsfestivalen sker i parken Paradiset, i växthuset felleshus nr 97 och på Expoarenan.

Exempel på programpunkter under helgen:

Odla champinjoner hemma i köket

Vägen till att bli champinjonodlare har inneburit en spännande resa. Caroline Davidsson berättar hur det har gått till och hur en annan idé föddes – nämligen att få kunderna att själva odla champinjoner hemma i sina kök. Caroline är lantbrukare, champinjonodlare och äventyrare.

När: lördag den 16 september, kl 10:30–11:00 och 13:30–14:00 samt söndag 17 september kl 10:30–11:00 och 16:00–16:30
Var: Lilla salen, Expoarenan

Odla där du är med Farbror Grön

Att vara självförsörjande på egenodlade grödor behöver inte kräva stora ytor. Istället handlar det om att planera och optimera odlandet. Johannes Wätterbäck som driver mat- och odlingsbloggen Farbror Grön, delar med sig av sina gröna kunskaper och kretsloppstänkande. Oavsett stor trädgård, kolonilott, stadsodling eller ett soligt fönster så kan egna grönsaker odlas.

När: lördag 16 september, kl 10:30–11:30
Var: Stora salen, Expoarenan

Skillnadens skörd – mat från trädgården året om

Följ med journalisten Sara Bäckmo in i köket för att se hur nyskördade råvaror tas om hand, förvaras och blir till lättlagad vardagsmat proppfull av grönsaker för hela familjen. Saras odling är inte någon vacker visningsträdgård. Istället är den lerig och skitig och barnens leksaker kan hittas lite överallt.

När: lördag 16 september kl 13:45–14:45

Baka pannkakor med Sébastien Boudet

Alla älskar pannkakor, men det är stor skillnad på pannkaka och pannkaka. Likaså mjöl och mjöl. Passa på att provsmaka pannkakor gjorda på olika mjölsorter och lär er skillnaden tillsammans med Sébastien Boudet. Sébastien är konditor, kock, bagare, surdegsmissionär, författare, matdebattör, kursledare, moderator och programledare och syns även titt som tätt på TV.

När: lördag 16 september, kl 13:00–15:00
Var: Felleshus nr 97

Stadsodlingsproffset Ulrika Flodin

En som kan det mesta om stadsodling är trädgårdsjournalisten Ulrika Flodin Furås. Hon tipsar kring hållbar odling, vad man kan odla inomhus och olika sätt att lagra skörd. Hon ger även en inblick i hur den framtida matförsörjningen kan komma att se ut. Ulrika ansvar bl a för stadsträdgårdsodlingarna på Naturhistoriska riksmuseet och är chefredaktör för tidningen Koloniträdgården, har skrivit Gatsmart odling och Urban odling - tak, terrass, balkong samt driver bloggen gatsmart.eu.

När: söndag 17 september, kl 12:30–13:30
Var: Lilla salen, Expoarenan

Baka östgötapizza med Sébastien Boudet

En pizza är inte bara det som hamnar ovanpå. Tvärtom så har degen en avgörande betydelse för resultatet. Den välkände konditorn, kocken och bagaren Sébastien Boudet bakar pizza på olika mjölsorter och gräddar dem i en vedeldad ugn i parken Paradiset.

När: söndag 17 september, kl 11:30–13:30
Var: parken Paradiset

Bin och odling

Att vara biodlare är att göra något värdefullt för vår natur. Men vad innebär det att vara biodlare och varför det är så viktigt för blomsterprakt, frukt och bär? Per Johansson, ordförande i Linköpings Biodlareförening, berättar mera.

När: söndag 17 september, kl 10:30–11:15

Ackreditering

Pressackreditering sker på  vallastaden2017.se/press

Bilder

Fler bilder finns på Flickr: flickr.com/photos/vallastaden2017/albums/72157688987731645

Frågor

Vid frågor vänligen kontakta: Lovisa Göransdotter eller Karin Henriksson,
pressvallastaden@linkoping.se, 072-593 87 69

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• Linköping

Linköpings kommun är initiativtagare till bo- och samhällsexpot Vallastaden 2017. Tillsammans med två samarbetspartners, Linköpings universitet och Akademiska hus, startades projektet 2012. Linköpingsexpo är det kommunägda bolag som har till uppdrag att planera och genomföra bo- och samhällsexpot.

Syftet är att skapa tillväxt och attraktivitet i Linköping och bidra till utvecklingen av svenskt samhällsbyggande. Huvudpartners är de kommunägda bolagen Tekniska verken, Stångåstaden, Sankt Kors, Lejonfastigheter, Nulink och Visit Linköping & Co. Totalt bygger 40 aktörer bostäder, lokaler, utemiljöer och infrastruktur i Vallastaden.

Elisabeth Falk

Presskontakt Marknads- och kommunikationsansvarig Vallastaden 2017 072-574 96 07