Vallastaden vinnare i namntävlingen för LinköpingsBo2016

Västra Valla, intill Campusområdet, är tänkt ska bebyggas av olika slags bostäder, förskolor, verksamheter, kultur samt service och handel. Den nya stadsdelen ligger strategiskt nära innovativa och kreativa miljöer i Linköping, intill Linköpings universitet och Mjärdevi Science Park.

Den 13 februari fattade politikerna i Kommunstyrelsens planeringsutskott beslut om att namnet på Linköpings nyaste stadsdel blir Vallastaden. Förslaget lämnades in av sexton personer varav tio är Linköpingsbor.

– LinköpingsBo2016 är ett projekt där medborgardialogen ska ta stor plats, säger Paul Lindvall (M), kommunstyrelsens ordförande. Namntävlingen är ett gott exempel på hur vi lyssnar på våra medborgare och hur vi i dialog tillsammans kommer fram till konkreta resultat.

Totalt 1 018 förslag kom in, en del lämnade samma förslag och en del lämnade flera förslag.

– Det är otroligt häftigt att se vilket engagemang den här tävlingen har väckt hos Linköpingsbor och också i andra delar av Sverige, säger Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Och det här är bara början, Linköpingsbornas del i det här projektet är jätteviktigt. Vi kommer att se mer av det i framtiden.

Alla sexton vinnare, från Linköping, Stockholm, Göteborg, Hudiksvall och Malmö, har vunnit varsin iPad.  Lista med namn på alla vinnare publiceras inom kort på webbsidan www.linkopingsbo2016.se. Vinnarna har kontaktats via telefon och e-post.

LinköpingsBo2016 är ett stadsutvecklingsprojekt som kommer att lyfta hela Linköping som stad och bidra till att göra Linköping till en mer attraktiv plats att bo och leva på. Arbetssättet inom projektet kommer att vara vägledande för andra liknande projekt i Linköping, i Sverige och i världen.

För mer information, kontakta Paul Lindvall (M), kommunstyrelsens ordförande, telefon 013-20 62 96, 0702-11 44 82 och Muharrem Demirok (C), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, telefon 073 – 67 57 679.

• PR, kommunikation

• byggprojekt
  • linköping
  • dialog
  • stadsutveckling
  • samhällsbyggnad
  • stadsbyggnadsprojekt
  • sociala medier

• Skåne

LinköpingsBo2016 är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska resultera i en helt ny stadsdel vars första etapp ska stå klar sommaren 2016. Det är också namnet på det bo- och samhällsexpo som går av stapeln när första etappen är klar. Under resans gång kommer LinköpingsBo2016 att vara en plattform för en mängd viktiga, inspirerande och framåtblickande möten, seminarier, workshops och utställningar. Dialog och delaktighet är i fokus under hela arbetet fram till 2016.

Elisabeth Falk

Presskontakt Marknads- och kommunikationsansvarig Vallastaden 2017 072-574 96 07