Nu startar renoveringen av Trappan

Nu startar renoveringen av Trappan

Svenska Bostäder har tecknat hyresavtal med medborgarhusföreningen
Trappan vilket innebär att den efterlängtade renoveringen av kulturhuset Trappan
som ligger vid torget mitt i Vällingby City kan återupptas. Renoveringen
påbörjas omgående och kommer att pågå under ca 8-9 månader vilket innebär att
inflyttningen för föreningen är beräknad till februari 2015.

Trappan ritades av de berömda arkitekterna Backström & Reinus och stod klar 1956.
Den utgörs av en huskropp med fyra plan i etage som ligger förskjutna i förhållande till varandra. I fastigheten finns fyra samlingslokaler i olika storlekar, en per våningsplan.

Stockholms stad har klassificerat byggnaden som kulturhistoriskt värdefull och gett den blå klassning, vilket är stadens högsta kriterium och motsvarar fordringarna för byggnadsminnen i ulturminneslagen. Detta innebär att den genomförda projekteringen och kommande renoveringen sker varsamt och i nära samarbete med antikvarisk expertis.

Trappan-föreningen, som genomför en mängd kulturarrangemang, möten och sociala verksamheter, har varit hyresgäst sedan 1950-talet men flyttade ut i slutet på 2010 då renoveringsbehovet var så stort att de inte kunde sitta kvar i fastigheten. Utöver en omfattande upprustning av hela fastigheten behöver tillgängligheten förbättras genom att installera en hiss och ventilationen uppgraderas.

-  Med medborgarhusföreningen Trappan som hyresgäst i fastigheten ökar vi möjligheterna till ett rikt kulturliv vid torget säger Peter Appelgren, centrumchef på Vällingby City. Det här är en del i den pågående omstrukturering som sker och en viktig del av vår strategiska plan för att utveckla Vällingby City till den absolut främsta handelsplatsen i västerort med en bra mix av handel, service och kultur avslutar Peter Appelgren.

-  Vi från Medborgarhusföreningen är oerhört glada över att vi äntligen kan få igång kulturlivet i vår stadsdel igen och ser fram emot att flytta tillbaka till riktiga Trappan säger Anita Bengtsson, ordförande i föreningen.

Efter ombyggnaden kommer byggnadens yta att utökas till 1 086 m2. Bygglov och startbesked har erhållits och upphandlad entreprenör är Byggmästargruppen Entreprenad GL AB.

Vällingby City ägs av Svenska Bostäder och förvaltas och utvecklas av Newsec.

För mer information kontakta:

Peter Appelgren, Centrumchef för Vällingby City
tfn: 072-199 46 06
e-post: peter.appelgren@newsec.se

Anita Bengtsson, Ordförande Medborgarhusföreningen Trappan
e-post: anita.g.bengtsson@spray.se

Regioner

Vällingby City är Sveriges mest moderna utomhuscentrum med 120 butiker, här handlar du i en trevlig stadsmiljö med öppna gator och torg. Vi har flest butiker i Västerort, men Vällingby City
är mer än bara shopping  -  här finns också ett brett utbud av nöje, service, mat
och kultur. Vi är helt enkelt hjärtat i Västerort.

Pernilla Andersson

Presskontakt Centrumchef 076 894 45 45

Vällingby Centrum är inget vanligt köpcentrum

Vällingby Centrum är inget vanligt köpcentrum, här handlar du i en trevlig stadsmiljö med öppna gator och torg. På somrarna kan du njuta av solen på torget eller äta gott på någon av alla våra trevliga uteserveringar. Vällingby Centrum är mer än bara shopping – här finns också ett brett utbud av nöje, service, mat och kultur. Vi är helt enkelt hjärtat i västerort.

1950-talet möter 2000-talet
Redan när Vällingby byggdes på 1950-talet var det unikt. Aldrig någonsin förr hade en stadsdel marknadsförts så intensivt och det kom besökare från jordens alla hörn för att se hur man byggde den visionära framtidsstaden Vällingby – ABC-staden med arbetsplatser, bostäder och centrum inom samma område.

Under åren 2004–2008 genomgick Vällingby en stor upprustning och modernisering. Resultatet har blivit en upprustad stadskärna där den unika 1950-talsmiljön bevarats, samtidigt som ny modern arkitektur tillkommit. En av de nya byggnaderna är modevaruhuset k:5 ritad av Gert Wingårdh som vunnit en rad utmärkelser. Vällingby Centrum har idag ett stort utbud av butiker, restauranger, caféer, kultur och service. Välkommen till ett sprakande möte mellan 1950-tal och 2000-talet.

FAKTA OM VÄLLINGBY CENTRUM
45 000 kvm butiksyta