Pressmeddelande -

Valneva och VBI Vaccines tillkännager europeiskt partnerskap för marknadsföring och distribution av VBI Vaccines hepatit B-vaccin

Valneva och VBI Vaccines tillkännagav idag ett partnerskap på vissa europeiska marknader, däribland Sverige, Norge, Danmark och Finland, avseende marknadsföring och distribution av VBI Vaccines hepatit B-vaccin (rekombinant, adsorberat), det enda hepatit B-vaccinet med 3-antigen som godkänts i Europa.

Valneva Sweden AB

Valneva har två kommersiella vacciner för resenärer: Vaccin mot japansk encefalit och vaccin mot koleraorsakad diarré. Därutöver har Valneva ett inaktiverat, adjuvanterat, helvirus-vaccin mot Covid-19. 2015 köpte Valneva det svenska bolaget Valneva Sweden AB av dåvarande ägaren Crucell. Valneva Sweden AB finns i Solna med storskalig tillverkning av vacciner och vaccinkandidater baserad på bakterier, rekombinant protein och virus samt fill-finish av vacciner. Bolaget erbjuder även kontraktstillverkning för kliniskt prövningsmaterial (CTM, ”clinical trial material”) inom vacciner och annan biologisk produktion. Företaget har olika vaccinkandidater under utveckling bland annat mot Borrelia (Lyme disease) och Chikungunya-viruset. Valneva har verksamhet i Österrike, Sverige, Storbritannien, Frankrike, Kanada och USA med över 500 anställda.

Valneva Sweden AB
Gunnar Asplunds allé 16