Fortsatt nöjda företagare i Vänersborg

Företagen fortsatt nöjda i Vänersborg
Företagen i Vänersborgs kommun är fortsatt nöjda med kommunens service visar en ny servicemätning, Insikt, gjord av Sveriges kommuner och regioner. Ett så kallat NKI-värde (Nöjd-Kund-Index) kommer fram där 100 är högst. Snittet i Sverige för mätåret 2022 är ett NKI på 75 och Vänersborg hamnar precis på rikssnittet på 75, vilket innebär att man på rankinglistan över Sveriges kommuner hamnar på plats 101.

Det är kommunernas myndighetsutövning kopplad till service och bemötande som mäts och mätningen görs återkommande genom en enkät som skickas till de företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. Ett värde mellan 70 och 80 räknas som högt och Vänersborgs värde har ökat från 64 till 75 sedan år 2012.

Inom Vänersborgs kommun finns olika samverkansformer för näringslivsfrågor, där frågor från denna mätning är central. Näringslivsrådet träffas månadsvis och består av representanter från företagarorganisationer och kommunen. Internt finns en lotsgrupp där förvaltningar möts regelbundet.

-Insiktsmätningen är ett av flera olika verktyg kommunen använder för att analysera nuläget, se trender och kunna utveckla vår service till företagen. Vi kan se att vissa resultat har en positiv utveckling och vissa behövs tittas närmare på då de har en annan trend. Vi använder resultaten för att hela tiden kunna förbättra vårt arbete som kommun och möta företagens behov på bästa sätt, säger Sofia Jessen, Näringslivschef i Vänersborgs kommun.

Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande är glad över resultatet.
-Vi är verkligen glada över att den undersökning som Sveriges kommuner och regioner årligen gör visar på positivt resultat över tid. Vi har arbetat mycket hårt de senaste åren för att företagen ska känna att vi finns där för dem, både politiskt och på tjänstemannanivå, säger Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande.

Nedan är de områden som finns med i mätningen. Siffrorna inom parentes är för 2021.

Bygg, 66 (65)
Mark, 71 (70)
Miljö, 78 (70)
Livsmedel, 79 (84)