FrukostForum i november fokuserade på ett Corona-säkrare Vänersborg

Temat för november månads FrukostForum handlade om på vilket sätt man kan besöka Vänersborg lite Corona-säkrare. Både Visita och Svensk Handel medverkade i livesändningen kring hur man som företagare kan tänka och göra i dessa tider och vad deras organisationer gör för att bidra till företagandet

Med oss denna morgon var också Frida Arvidsson från Visita, som är bransch- och arbetsgivarorganisation för svenska besöksnäringen och driver kampanjen ”Safe to visit”, för att underlätta för företag att göra rätt och kunna ha öppet. Frida jobbar med många svenska städer och tipsade om hur man kan tänka för att genomföra ett säkert besök.

-Många av våra medlemmar i besöksnäringen har haft näringsförbud sedan mars. Från en blomstrande bransch till en näring i fritt fall. På kommunal nivå finns en mängd initiativ och åtgärder som genomförts och som vi behöver genomföra. Visita arbetade redan i våras fram åtgärder mot smittspridning för våra medlemmar på restauranger, hotell, campingplatser och konferenser via kampanjen ”Safe to Visit”. Det känns både viktigt och positivt att Vänersborgs kommun har ett etablerat forum med näringen för att dela dessa och andra erfarenheter i och tillsammans ta oss vidare på ett tryggt, klokt och säkert sätt, sa Frida Arvidsson, kommunikationsansvarig på Visita Väst.

Under Erik Torstenssons ledning kopplade vi också upp oss till Henrik Ekelund från Svensk Handel, vars uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft. Henrik inspirerade och gav kraft åt vilka möjligheter man har som butiksägare och talade om E-handelns för- och nackdelar, också utifrån handelsbalansen.

- En levande och trivsam stadsmiljö är viktig för innerstadshandeln. I en prövande period för handeln vill Svensk Handel bidra till trygghet och trivsel genom att ge tips på hur aktiva åtgärder kan leda till ett ökat förtroende för handeln i Vänersborg bland medarbetare och kunder, sa Henrik Ekelund, näringspolitisk rådgivare på Svensk Handel.

Åsa Torrestad, som vill vardags jobbar på Forum Vänersborg, berättade om alla bra initiativ som nu görs i Vänersborg för att trygga gästerna och kunderna. Nya fina runda skyltar kommer sättas upp vid entréerna till butikerna där man beskriver hur många som kan vistas i butiken samtidigt. Är det redan många i butikerna, ber man kunderna vänta lite utanför. Skyltarna distribueras av näringslivsavdelningen under kommande dagar.Flera av butiker i Vänersborg erbjuder även möjlighet till hemleverans, några har satt upp klockor att ringa på utanför för att slippa gå in i butiken, andra har satt upp plexiglas vid kassor och informationsdiskar. Alla butiker erbjuder också kunderna handsprit.

FrukostForums inspelning är också corona-säkrad. Minimalt med personer vid inspelningen är en självklarhet när det gäller att bryta smittspridningen. Våra lokala företrädare som var med fick avlösa varandra säkert. Maria Engström-Weber, VD Visit Trollhälttan/Vänersborg, Lena Tegenfeldt, kommundirektör och Benny Augustsson, kommunalråd medverkade också. På plats i studion fanns konferencier och programledare Erik Torstensson och Jill Stor, näringslivschef.

-Det är viktigt att vi värnar om våra lokala företagare och handlar det vi kan på plats i våra fysiska butiker men med försiktighet. Många av våra handlare har tagit initiativ till flera åtgärder för att minska smittspridning och vi som medborgare behöver hjälpas åt att påminna varandra om att följa detta. Det är våra lokala företag som bidrar till lokala sommarjobb, sponsring till föreningar och andra evenemang – och dessa behöver vi ha kvar när pandemin är över, sa Jill stor, näringslivschef. (punkt saknades)

FrukostForum Live sändes torsdagen den 12 november med många nyttiga råd, till både dig som näringsidkare men också till dig som besökare i Vänersborg.

Sändningen går även att se i efterhand på Facebooksidan; Näringsliv Vänersborgs Kommun