Invigning av framtidens bibliotek i Vänersborg

Lördagen den 26 november klockan 10.00-15.00 blir det storslagen invigning av Vänersborgs nya huvudbibliotek i centrum.

Efter drygt ett års ombyggnation slår vi nu upp portarna och välkomnar alla att komma och möta härliga nyheter och trygg igenkänning på de 2 400 m2 bibliotek som sträcker sig över tre våningar.

- Efter en lång resa så känns skönt att vi äntligen får inviga biblioteket i dess fulla prakt, säger Hans-Peter Norén, ordförande i Kultur- och fritidsnämnden. Som ordförande i nämnden har jag under resans gång hela tiden hoppats på att allt ska gå enligt plan och utan problem, vilket det har gjort i det stora hela.

Det första som möter besökaren är den nya entrén från Sundsgatan och den nybyggda balkongen ovanför, som sköna dagar inbjuder till utomhusläsning med utsikt över centrum och hamnkanalen.

- Vi har tagit emot önskemål från invånarna inför planeringen av det nya biblioteket, och utifrån dem försökt att tillgodose så många behov som möjligt, säger Ann Dahlman som är enhetschef för biblioteken i Vänersborg. Många besökare har bland annat önskat platser för läsro och studier, och det har vi skapat runt om i biblioteket. På övre plan har vi exempelvis fyra bokningsbara studierum som små grupper eller enskilda personer kan låna.

Nytt i lokalerna är också ett stort auditorium som kan hyras eller lånas för diverse evenemang. Där kommer även biblioteket ha olika aktiviteter som exempelvis sagostunder, bokcirklar, författarbesök och boktips.

I det nya biblioteket finns lokala inslag i inredningen som till exempel textilier och fotografier med historisk anknytning. Många specialsnickerier har designats just för Vänersborgs bibliotek vilket gör att biblioteket på flera sätt har fått en unik inredning. Vänersborgs bibliotek ska vara både modernt och hemtrevligt. I entréplanet finner besökaren en bokbar som man kan sitta och läsa vid och intill finns plats för tidningsläsning som har mer av en vardagsrumskänsla.

- Det blir en ny fantastisk mötesplats för invånarna i Vänersborgs kommun. En mötesplats för alla åldrar och som ger möjligheter för många verksamheter inom kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Benny Augustsson.

Nya ytor för skapande kulturaktiviteter och unga

En ny aktör i biblioteket är kulturverksamheten Timjan som flyttar in på nedre plan med 300 kvadratmeter utrymme för konst, musik, dans, teater, workshops och mycket mer. Timjan är en mötesplats för unga mellan 13- 25 år där kultur och skapandeaktiviteter är centralt.

Förutom de nya möjligheterna i bibliotekets lokaler breddas även låneutbudet genom hemlån av utrustning för dig som just flyttat hemifrån, symaskiner och flera andra spännande kit för dig som gillar hantverk och mode. Satsningen är ett utvecklingssteg med hållbarhetsfokus och erbjuder en cirkulär verksamhet där det är helt fritt att låna hem utrustningen via ditt lånekort.

- Timjan strävar efter att vara deltagardrivet och tillsammans med den unga målgruppen utformas kulturutbudet i Vänersborg, säger Malin Haglund, enhetschef för kultur i kultur- och fritidsförvaltningen. Mötesplatsen möjliggör också för fler möten, samarbeten och gästspel med kulturaktörer och det lokala föreningslivet.

Invigningskalas 26 november för alla Vänersborgare

Under invigningen kommer det att bjudas på diverse överraskningar i biblioteket och de hundra första besökarna som kommer får en gåvopåse från biblioteket och Timjan.

Välkommen till det nya biblioteket!

Vi hoppas att du som besökare kommer att hitta din favoritplats i de nya fina lokalerna och bli inspirerad till att läsa, lära, skapa och samtala.

Ann Dahlman, Enhetschef Bibliotek

Malin Haglund, Enhetschef Kultur