Klart vilka fyra som är Polstjärneprisets finalister 2022

De fyra finalisterna i Polstjärnepriset 2022 är utsedda av juryn efter en spännande delfinal i Vänersborg. På onsdag den 5 januari avgörs det vem av de unga musikerna som vinner den 15:e upplagan av Sveriges främsta klassiska musiktävling.

– Det har varit en fröjd att få lyssna till och se de åtta delfinalisterna som gjorde strålande framträdanden i kampen om att gå till final, säger Stefan Forsberg som är Polstjärneprisets juryordförande och vd för Kungliga Filharmonikerna.

– Att vara jurymedlem och bestämma vilka fyra som skulle gå vidare, var en mycket tuff uppgift eftersom alla de åtta är så begåvade unga klassiska musiker. Till slut kom juryn ändå fram till att följande talanger får ta steget till finalen i Göteborgs Konserthus kl. 15 den 5 januari:

Lukas Flink, Malmö (trombon)

Harry Dai Liang, Göteborg (violin)

Selma Sköld, Enskede (cello)

Harald Edin, Styrsö (kontrabas)

I finalen kommer de fyra unga musikerna att framföra sina tävlingsbidrag tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Det finns ett fåtal biljetter kvar. De kan bokas via telefon genom biljettkontoret på Göteborgs Konserthus. Den som inte lyckas boka biljetter kan se hela finalen i streamad direktsändning av Göteborgs Symfoniker på www.gsoplay.se.

För kompletterande uppgifter med anledning av pressinformationen, kontakta:
Ingrid Lindkvist, ingrid.lindkvist@inproject.se, +46-739 80 51 11

Kort om Polstjärnepriset

Med mottot ”Mer än en tävling” är Polstjärnepriset en unik satsning och en nationell mötesplats för unga talanger inom klassisk musik. Det är ett forum där unga musiker får möta likasinnade, testa sina tekniska och sceniska färdigheter i tävlingsmomentet och inte minst få möjlighet att undervisas av en mycket namnkunnig samling instruktörer. Parallellt med tävlingen arrangeras en kurs som är öppen för unga musiker upp till 20 år. Totalt är cirka 70 ungdomar involverade i Polstjärnepriset varje år.

Genom individuell undervisning, master classes, samt spel i kammar- och orkestersättningar erbjuds ett upplägg där varje tävlings- och kursdeltagare utvecklas som musiker såväl individuellt som i grupp. Först träffas alla under fyra dagar på höstlovet för att lära känna varandra, få undervisning och repetera tillsammans. Nästa gång alla samlas är första veckan i januari. Då är det fokus på tävlingsmomentet, som består av tre steg, och förberedelser inför konserterna där höjdpunkten är finalkonserten i Göteborgs Konserthus. Vinnaren får 50 000 kronor.

2022 arrangeras Polstjärneprisets tävling för 15:e gången och utvecklingen har gått spikrakt uppåt. Tävlingen har sitt säte i Vänersborg. Detta har utökats med kurser för unga talanger och långsiktiga samarbeten med Göteborgs Symfoniker, Radiosymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna. Ungdomarna som söker till tävling och kurs är landets allra bästa i sina åldersgrupper. Sveriges Television har sedan år 2010 valt att låta vinnare av Polstjärnepriset representera Sverige i den internationella TV-sända tävlingen Eurovision Young Musicians.