Tusse till Vänersborg

Tousin ”Tusse” Chiza, som flydde från sitt hemland Kongo-Kinshasa på grund av krig, kom till Sverige som åttaåring. Han är den första artisten som både Melodifestivalen och Idol, har varit sommarvärd i P1 och är nu aktuell som en av programledarna för årets TV-gala Tillsammans för Världens Barn. Lördag 23 oktober kl. 17.00 äntrar Tusse scenen på Skräcklan, för Hållbarhetsveckan, Ljusfestivalen, Kulturveckan och Vänersborg.

I oktober-november är det full aktivitet i Vänersborg; Hållbarhetsveckan 16–24 oktober, Ljusfestivalen 21–23 oktober och Kulturveckan 23 oktober – 7 november. Konserten med Tusse är ett samarbete mellan evenemangen som pågår parallellt.

• Detta blir ett fantastiskt sätt att inleda årets Kulturvecka, samtidigt som man avrundar Vänersborgs första Hållbarhetsvecka, tillsammans med Ljusfestivalen säger Malin Haglund, Enhetschef för Kulturen Vänersborg.
  • Tusse är precis den artist som kan göra detta på bästa sätt, med sin bakgrund, kämparglöd och musikaliska generositet.

Konserten är gratis för allmänheten, men man måste förboka en fribiljett, då platserna är begränsade. Biljetterna släpps torsdag 14 oktober: ticketco.events.

Har man ingen möjlighet att boka digitalt kan man istället välja att hämta ut sin fribiljett på Turistbyrån Visit i Vänersborg. Max fyra biljetter per person. Insläpp 23/10 från kl. 16.00.