Unik utomhusbioupplevelse med Vänersborgs kommunkoreografer

Vänersborgs kommunkoreografer avrundar det årslånga dansprojektet i kommunen med två häftiga bioevent fyllda med dans, konst, performance och gemenskap.

- Idén att avsluta med utomhusbioevents kom från minnen av gamla musikvideos och liveshower på MTV, vilket var upphovet till vår första förälskelse i dans, säger kommunkoreografen Mateja Kovacevic. Vi vill göra events där alla, oavsett sin relation till dans, kan uppleva dansens kraft på det avståndet de är bekväma med.

Dansskräck mitt i industrins ruiner i Vargön

Fredag 19 maj utlovas en surrealistisk konstupplevelse utöver det vanliga när dansskräckfilmen Climax visas mitt i det gamla pappersbruket i Vargön. Området som är en industriruin hålls levande genom graffitikonstnärer och lockar många att betrakta deras konst.

Kvällen bjuder på dans, film och musik i den unika streetart-miljön. Arrangemanget börjar klockan 19.00 och har en åldersgräns på 18 år. Filmen Climax är en psykologisk thriller som skildrar en fest som spårar ut. Filmen är en fylld med dans och skräck, och innehåll som kan upplevas stötande, varför arrangemanget har en åldersgräns på 18 år och känsliga tittare varnas.

Breakdance och blockparty i Brålanda

Torsdag 18 maj arrangeras ett blockparty i Centrumparken i Brålanda där hela familjen är välkommen. I centrum för eventet står den prisade hiphopdokumentären Shake the dust som handlar om breakdansare i fattiga områden i världen, och är regisserad av Adam Sjöberg.

Efter filmen dansar alla som vill tillsammans och njuter av arrangemangets DJ. Timjans dansgrupp uppträder och ansiktsmålning för barnen. Räkna med ett evenemang som kommer få hela parken att gunga!

- Vi kommer att erbjuda arrangemang som ger en ny puls och ett nytt sätt att uppleva dans i Vänersborg. Vi kommer både chockera och underhålla publiken, säger kommunkoreografen Marvil Iglesias.

Det är fri entré till båda filmvisningarna. Vid regn kan arrangemangen behöva ställas in.

Läs mer om arrangemanget: Kommunkoreograf | Vänersborgs kommun

På webbsidan finns även samlad info om vad Kommunkoreograferna arbetat med och genomfört under projekttiden juni 2022- maj 2023.

Arrangemangen genomförs i samverkan mellan Vänersborgs kommun, Västra Götalandsregionen och Kulturrådet.

Malin Haglund
Enhetschef allmän kultur och projektledare för Kommunkoreograf Vänersborg