Vänersborgs kommun satsar på ett aktivt sommarlov

Det är ett stort utbud av sommarlovsaktiviteter för alla lediga barn och ungdomar som kultur- och fritidsförvaltningen arrangerar i samverkan med det lokala föreningslivet.

Sommarlovet är ett bra tillfälle att umgås och testa nya saker. Det har kommunen tagit fasta på och erbjuder kostnadsfria möjligheter att delta i allt från segling och fotboll till kanothajk och fjällvandring. Men programmet innehållet inte bara fysiska utmaningar, utan även möjlighet att exempelvis skapa dataspel, teckna och pyssla.

Samverkan med föreningslivet lyfts som en styrka för att skapa en bredd av aktiviteter.

- Vi är stolta över sommarens breda program. För kommunens sommarlovsfirare finns aktiviteter som passar alla smaker och åldrar, säger Mattias Fredén som är kommunikatör på kultur- och fritidsförvaltningen.

Programmet i sin helhet finner du på www.vanersborg.se/aktivsommar

Bakgrund

Vänersborgs kommun har en tradition av satsning på minnesvärda och aktiva lov. Under pandemin har många barn och unga fått avstå från aktiviteter och socialt umgänge med jämnåriga. Lovaktiviteter kan bidra till att underlätta deras situation och livsförutsättningar. I år har därför regeringspartierna och dess samarbetspartier tilldelat Sveriges kommuner extra stöd för kostnadsfria lovaktiviteter.

Vid frågor och mer information

Mattias Fredén, kommunikatör kultur- och fritidsförvaltningen

• Telefon: 0521-72 11 30
    • E-post: mattias.freden@vanersborg.se