YOMA-FESTIVALEN 6 - 7 NOVEMBER

VÄRLDSPREMIÄR I VÄNERSBORG

Nu är det dags för talangerna vid YOMA - Young Musicians Academy i Vänersborg, att möta publiken under rubriken ”Klassisk musik för alla”. Flera av talangerna är pristagare vid nationella och internationella tävlingar. De framträder tillsammans med några av landets främsta artister, bland annat Old Ox pianotrio med världspianisten Peter Jablonski.

YOMA satsar med besked från start och sjösätter en hel festival 6 - 7 november. Med två kammarkonserter, Polstjärneprisets vinnarkonsert, en familjekonsert och musikaliska överfall på stan ska musikentusiaster i alla åldrar, både vana konsertbesökare och en nyfiken ”nybörjarpublik”, lockas till festivalen. Alla konserter ges i Festsalen, Folkets Hus.

OLD OX PIANOTRIO

LÖRDAG 6 NOVEMBER KL. 19 - FESTSALEN, FOLKETS HUS
Peter Jablonski, Per Nyström och Brusk Zanganeh, det vill säga Old Ox pianotrio, delar konserten med YOMA:s unga talanger. Old Ox trion spelar Antonins Dvoraks Pianotrio nr. 4 ”Dumky”. De unga talangerna presenterar solostycken samt kammarmusik av bland annat Fanny Hensel-Mendelssohn och Wolfgang Amadeus Mozart.

SÖNDAG 7 NOVEMBER KL. 19 - FESTSALEN, FOLKETS HUS
Old Ox pianotrio kommer tillbaka tillsammans med ytterligare talanger från Young Musicians Academy. Old Ox trion spelar första pianotrion av Dimitrij Sjostakovitj och de unga talangerna presenterar solostycken och kammarmusik av bland annat Astor Piazolla och Elfriede Andrée.

ÖVRIGT FESTIVALPROGRAM

MUSIK PÅ STAN - LÖRDAG 6 NOVEMBER KL. 12

YOMA-festivalen inleds lördag 6 november kl 12 med Musik på stan, där unga musiker bjuder på korta överrasknings-konserter runt om i centrala Vänersborg: Folkets Hus, Vänersborgs museum, Hemköp Sundsgatan, Hemmakväll Kungsgatan och Gallerian på Trenova. De spelar kända klassiska melodier, men även folk- och musikalmelodier – musik för alla!

• Musik

• evenemang