Med rätt råvaror hemma är det enkelt att äta bra mat!

Med rätt råvaror hemma är det enkelt att äta bra mat!

Hej på er!

Hoppas ni mår bra! Det här är ju den bästa veckan på året så jag mår toppen. I morgon fyller jag år och jag hör till den kategorin som älskar att fylla år, blir firad och få fixa kalas. Jag tycker man ska fira och vara glad för varje nytt år som man får fira!

Förra veckan var sista lektionen i crawlkursen och till slut fick vi lära oss andas. Dock jag kan väl inte påstå att jag är någon fena på det än, så det gäller nog att lägga några timmar i veckan på träning helt enkelt. Jag som tänkte att Vansbrosimningen bara skulle vara en kul grej… Fast det visste jag ju redan från början att den tanken skulle ändra sig! Som alltid smyger sig prestationsdjävulen fram i mitt lilla huvud och nu är det allt eller inget som gäller, typiskt mig!

Men det var inte detta jag tänkte ta upp idag utan något helt annat. Jag tänkte nämligen ge er lite tips kring hur ni bör tänka när ni står i mataffären. Många företag bakom de olika produkterna är experter på marknadsföring och många gånger blir vi konsumenter lurade. Trots att jag sitter inne på mycket kunskap kring kost så händer det att jag går på deras försäljningsknep. Jag har gjort en lista över smarta tips i affären för att göra handlingen smidig, billig och hälsosam. Med rätt råvaror hemma är det enkelt att äta bra mat!

1. Läs innehållsförteckningen på allt du känner dig osäker på. T.ex. ser många brödsorter nyttiga ut för de är bruna men det kan likaväl vara sirap som har gjort den bruna färgen. Den ingrediens som står först på innehållsförteckningen är det mest utav och på flera brödsorter står t.ex. sirap eller socker bland topp tre.

2. Skriv upp och planera dina måltider. Genom att planera veckans måltider spar du dels tid när du slipper åka till butiken varje dag. Dessutom blir det billigare i längden att handla en gång i veckan och handla det som du skrivit upp på din lista. Försök hålla dig till listan när du handlar. Har du planerat måltiderna och handlar för det så minskar även svinnet av mat och det är ett plus för miljön.

3. Tänk helt och rent. Undvik hel- och halvfabrikat när du handlar. Dessa produkter kan ha längre innehållsförteckning än vad du orkar läsa. Färdigrätter är oftast väldigt feta och salta. Köp så orörda råvaror som möjligt som t ex grönsaker (frysta går också bra) bär, frukter, rotfrukter, naturella mejeriprodukter, kyckling, fisk m.m.

4. Välj naturellt före smaksatt när du kommer till t.e.x mejeriprodukter. Smaksatt fil, yoghurt, kvarg och keso innehåller oftast socker och det är mycket bättre att smaksätta själv med frukt eller bär. Naturligt är alltid bäst, därför bör du även välja smör istället för margarin.

5. Handla inte alltid med ögat. Många produkter i hyllan har tillsatta ämnen för att den ska ha rätt färg, den färgen som vi konsumenter vill att den ska ha. Ett exempel är torkade aprikoser. Det finns en påse med gula och en med bruna – vilken väljer du? De flesta skulle nog valt de gula för det är så de ser ut när de är färska. Men hur troligt är de att de ska behålla sin naturliga färg när de är torkade. Inte speciellt logiskt, därför skulle jag valt de ekologiska bruna aprikoserna och skippa tillsatsen som gör att de håller sig gula.

Och så ett sista tips men det har ni säkert märkt själva, handla inte hungriga! Då kan både det ena och andra hamna i korgen. Tack för mig och idag ska jag njuta av att vara närmare 20 än 30 för det ändrar sig i morgon. Kram Anna

Vill ni ta del av mina recept hittar ni dem på min hemsida. Ni kan även följa mig på Instagram och Facebook!