Vansbro värd för SM i triathlon 2016 & 2017

Vansbro värd för SM i triathlon 2016 & 2017

Vansbro och Dalregementets IF blir värd för SM i triathlon på medeldistans 2016 och 2017. SM-tävlingen som arrangeras inom ramen för Vansbro Triathlon kommer att äga rum den 2 juli nästa år.

För en lite mer än en vecka sedan avgjordes den femte upplagan av Vansbro Triathlon och nu är det också klart att de kommande två årens tävlingar får SM-status. Distansen är medeldistans och alla klasser på mästerskapen kör samma sträckor.

– Att Vansbro Triathlon nu fått triathlonförbundets förtroende att arrangera SM på medeldistans kommande två åren är en riktig kvalitetsstämpel på tävlingen i sin helhet vilket alla vi som jobbar med tävlingen verkligen ska ta åt oss av, det inkluderar givetvis alla funktionärer och publiken i Vansbro som hjälper oss leverera denna fina tävling, kommenterar tävlingsledaren Clas Björling om förbundets beslut.

Vansbro Triathlon har stadigt växt deltagarmässigt varje år sedan starten 2011.

– Vårt mål är fortfarande att kunna utnämna oss som Sveriges trevligaste triathlontävling där både den som kommer hit för att ta SM-guld eller för att göra sin första triathlon ska känna sig riktig välkommen och behandlas som den vinnare de är, menar Björling.
En generös prissumma på totalt 185 000 kronor kommer att ges till de fem främsta damerna och herrarna enligt nedan fördelning:

1. 50 000 kronor x 2
2. 25 000 kronor x 2
3. 10 000 kronor x 2
4. 5 000 kronor x 2
5. 2 500 kronor x 2

Följande SM/RM-klasser erbjuds i mästerskapet:

Senior/elit (SM)
Junior (JSM)
Master 35-39, 40-44 osv (RM)