I sommar är det Mat vid Siljan som kommer leverera maten till Vansbrosimningens deltagare och besökare. Foto: Mickan Palmqvist, Ateljé L-Foto

Pressmeddelande 170316 : Mat vid Siljan tar över Vansbrosimningens catering

–Vi är mycket glada och stolta över det förtroende vi fått från Vansbrosimningen, säger Robert Tamm, VD för Mat vid Siljan.

Mat vid Siljan är Vansbrosimningens nya krögare och kommer ta ett helhetsgrepp över mat- och dryckesutbudet, med inspiration och stöttning av Vansbrosimningens huvudsponsor ICA. Under sommarens tävlingsvecka kommer det serveras god och vällagad mat med fokus på det lokala.

–Vi och ICA delar filosofin om att värna om miljön genom att arbeta med lokal, ekologisk och svensk mat vilket gör det extra inspirerande att arbeta ihop, säger Robert Tamm och fortsätter,

–Vi vill skapa matupplevelser utöver det vanliga och det kräver råvaror valda med stor omsorg, vi är därför mycket stolta över att samarbeta med några av de allra bästa matproducenterna på den lokala marknaden.

Sedan Mat vid Siljan startade våren 2010 har Robert Tamm varit cateringleverantör vid flertalet stora evenemang såsom Skid-VM i Falun 2015 och Vasaloppet. Där har det serverats allt från enklare smörgåsar och fikabröd till stora volymer vällagad och rustik husmanskost och finare gourmetmenyer.

–Det kommer serveras över 30 000 portioner under Vansbrosimningsveckan så det känns tryggt att få en så rutinerad matleverantör. Vi välkomnar Mat vid Siljan med Robert Tamm i spetsen till Vansbro i sommar, säger Jan Palander, Generalsekreterare Vansbrosimningen.

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker. Vansbrosimningen är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med närmare 15 000 deltagare och utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun, triathlon och cykel. 2017 års Vansbrosimningsvecka arrangeras 1-9 juli.

Mat vid Siljan grundades 2010 och innefattar idag totalt fem restauranger (Piren i Ludvika, Tegera Arenas restauranger, Korstäppans Herrgård, Leksand Sommarland och Leksand Strand Camping & Resort) samt ett café, Siljans Konditori. Tillsammans med cateringverksamheten serverar företaget ca 800 000 matgäster varje år. Grundfilosofin för utvecklingen av maten som serveras är att erbjuda gästerna modern svensk matlagning med lokal prägel.