2XU ny huvudsponsor till Vansbro Triathlon

Vansbro Triathlon har snabbt etablerat sig som en av Sveriges mest omtyckta triathlontävlingar. Inför årets upplaga är det klart att 2XU går in som huvud- sponsor för arrangemanget. 2XU är ett av de mest tekniskt utvecklade sportmärkena i världen och det nya samarbetet med Vansbro Triathlon, som går av stapeln lördagen den 28 juni, lyfter tävlingen till en helt ny nivå.

- Vi har en ambition att erbjuda den bästa triathlonupplevelsen i Sverige och det krävs att vi jobbar med de bästa leverantörerna. Att vi nu får möjligheten att samarbeta med 2XU, som står i en klass för sig när det gäller våtdräkter och moderna träningsplagg för elit som motionär är fantastiskt, berättar Roger Boström, tävlingsledningen för Vansbro Triathlon.

Tävlingens 700 startplatser fulltecknades på mindre än tre timmar när anmälan öppnade i december förra året. Till följd av det stora intresset släpptes 100 extra startplatser under våren, som också snabbt tog slut.

- Vansbro Triathlon har på kort tid gjort en fantastisk resa och etablerat sig som en av Sveriges bästa triathlonarrangemang. I hjärtat av Dalarna kan deltagarna knappast bjudas på en mer genuin svensk inramning. Det nära samarbetet med Vansbrosimningen, som är ett av de mest klassiska svenska idrottsevenemangen, ger en tyngd och pondus åt kringarrangemang och eventbyn som är svårslaget, menar Ted Ås, produkt- och eventansvarig för 2XU/Enjoy Sport.

2XU har sitt säte i Melbourne, Australien, med filosofin att skapa produkter som förbättrar prestationer under devisen ”utvecklat av idrottare för idrottare”. 2XU har snabbt etablerat sig som det mest tekniskt utvecklade sportmärket i världen och används av flera världsmästare.

- Sammantaget är detta något som 2XU är otroligt stolta över att få vara en del av och förmånen att vara med och utveckla under de kommande åren. 2XU och Vansbro Triathlon känns som en perfekt kombination. Vi är redo att vara med och lyfta Vansbro Triathlon till en ny division, avslutar Ted Ås.

Vansbro Triathlon
Roger Boström
Tävlingsledningen

Enjoy Sport Sverige AB
Produkt- och eventansvarig
Ted Ås

Bilder för publicering - kontakta:
Madelene Håll
madelene.hall@vansbrosimningen.se

vansbrosimningen.se
vansbrotriathlon.com

Om Vansbro Triathlon
Vansbro Triathlon genomförs lördagen den 28 juni, under Vansbrosimningens första evenemangshelg. Start, växlingsområde och målgång sker på Vansbrosimningens Arena. Banan är platt, rolig, vacker och snabb, med 1,9 km simningen i Västerdalälven, 90 km cykel och avslutningsvis 21 km löpningen i publikvänlig miljö i centrala Vansbro.

Om Vansbrosimningen
Vansbrosimningen är Europas största simevenemang. År 2013 var ca 14 000 deltagare anmälda evenemanget besöktes totalt av 40 000 människor under tävlingsdagarna. Vansbrosimningen genomfördes för första gången 1950 och blev en tävling 1956. Sedan 1972 ingår Vansbrosimningen i En Svensk Klassiker. 2014-års 28 juni-6 juli tävlingar består utöver huvudloppet Vansbrosimningen 3000 m, av sex andra simlopp, Vansbro Bianchi 120 motionslopp på cykel och Vansbro Triathlon, www.vansbrosimningen.se.