Sommaren knackar på dörren och snart stundar badsäsongen där ett svalkande dopp kan kännas både inbjudande och härligt, för den som är trygg i vattnet och kan simma. Foto: Jons Jonna

18-åringar får fri start i Vansbrosimningens klassikerlopp

Sommaren knackar på dörren och snart stundar badsäsongen där ett svalkande dopp kan kännas både inbjudande och härligt, för den som är trygg i vattnet och kan simma. Vi vet att simkunnighet är viktigt och att god vattenvana kan rädda liv - ditt eget eller andras. De senaste åren har den svenska idrottsrörelsen tappat mängder av aktiva under pandemin och vi ser att simkunnigheten sjunker i samhället. Det vill vi på Vansbrosimningen ändra på. Till sommarens lopp bjuder vi därför alla som fyller 18 år under 2022 på deltagaravgiften till valfritt klassikerlopp, det vill säga våra lopp som är 1000, 1500 eller 3000 meter.

- Våra kollegor på Vätternrundan har ett liknade initiativ igång och vi inspirerades av dem. Vansbrosimningen startade 1950 och är idag kanske viktigare än någonsin. Vi vill, tillsammans med Svenska Simförbundet, slå ett slag för vikten av en god vattenvana och simkunnighet. Under pandemin har många barn och ungas möjlighet till simskoleundervisning varit kraftigt begränsade och så kan vi inte fortsätta, säger Tomas Viker, generalsekreterare Vansbrosimningen.

Svensk Simidrotts vision lyder: "Svensk Simidrott i världsklass, i ett Sverige där alla kan simma." Tillsammans med Svenska Simförbundet arbetar vi därför för att alla ska ges goda förutsättningar till att få lära sig att simma. Nu lägger vi även till moroten att kunna få simma ett av Vansbrosimningens klassikerloppen gratis.

Simkunnig anses den som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kan simma 200 meter på djupt vatten varav 50 meter på rygg. Om du en gång har lärt dig att simma betyder det tyvärr inte att du behärskar det resten av livet. Simkunnighet är en färskvara som bör underhållas! Svensk Simidrotts rekommendation är därför att du testar din simkunnighet årligen under säkra former.

- Simning ger så mycket positivt och är en träningsform som fungerar hela livet. Att känna sig trygg i vattnet och lära sig simma är en grundförutsättning för att kunna ta del av det rika utbudet av vattenrelaterat friluftsliv i, på och vid vatten som erbjuds i Sverige, säger Tomas Viker generalsekreterare på Vansbrosimningen.

Svensk Simidrott tycker det är glädjande och uppmuntrande att ungdomarna i år får simma de klassiska 3 kilometrarna och att 18- åringarna erbjuds en gratisplats till årets klassikerlopp.

- Vi kommer som vanligt vara på plats under Vansbrosimningen för att informera och stödja tävlingarna på lite olika sätt, men också lyfta simkunnigheten för alla i Sverige och vikten av att kunna simma genom olika aktiviteter, märkestagning under veckan här i Vansbro. Även i år kommer man vid flertal tillfällen kunna, oavsett ålder, testa sin simkunnighet genom att simma och genomföra Vattenprovet, säger Hasse Nilsson på Svenska Simförbundet.

Erbjudandet gäller personer födda 2004 och i loppen 1000 m, 1500 m eller 3000 m. Startplatsen är personlig och kan ej överlåtas till annan person. Bokning görs via vansbrosimningen.se.

Om Vansbrosimningen

Vansbrosimningen är ett av Sveriges största och äldsta öppet vatten-evenemang med närmare 14 000 deltagare och erbjuder lopp från 25 – 10 0000 meter. Tävlingarna går av stapeln 1 – 10 juli 2022.

Vansbrosimningens lopp 2022

E-MAIL: tomas.viker@vansbrosimningen.se

TELEFON: 070 – 319 27 33

Hasse Nilsson, Svenska Simförbundet

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med över 13 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun och triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.