Micke Thorén väljer att avsluta sitt uppdrag som vd för En Svensk Klassiker.

En Svensk Klassikers vd slutar vid årsskiftet

Micke Thorén, vd på En Svensk Klassiker, kan se tillbaka på en fantastisk utveckling i organisationen under de 14 år som han lett den. Nu väntar dock nya utmaningar och Micke avslutar sitt vd-uppdrag vid årsskiftet.

– Jag känner att jag börjar bli klar med uppdraget och jag vill hinna med ett par saker till yrkesmässigt innan jag går i pension, säger han.

– Det har varit år och en ynnest att ha fått jobba med alla de människor som funnits bakom de samarbeten vi haft och även att träffa alla deltagare i de olika klassikerloppen, säger Micke Thorén.

Några höjdpunkter genom åren har varit de tv-produktioner som gjorts tillsammans med SVT, TV3 och TV6, men också införandet av ICA-klassikern och inte minst Skolklassikern. Projekt och idéer som stödjer En Svensk Klassikers mission att göra Sverige och svenskarna friskare genom att göra det enklare och roligare att motionera och röra på sig.

– Det är cirka 10 000 personer som genomför våra olika klassiker varje år. Det gör att över 100 000 personer gjort en klassiker genom åren, berättar han.

En Svensk Klassiker börjar under sommaren att rekrytera en efterträdare till Micke Thorén. Han kommer att vara behjälplig i processen där det behövs.

– Ser man till det som Micke Thorén skapat under sina år som vd i En Svensk Klassiker så kommer han lämna en helt annan verksamhet än den som han tillträdde, säger Staffan Movin, ordförande i En Svensk Klassiker.

– Organisationen har utvecklat sitt varumärke genom att bland annat öka tillgängligheten till såväl motions- som klassikerloppen genom att vara tidigt ute med digitala lösningar. Detta har Micke Thorén gjort med en energi och en passion som är unik.

– Det blir en utmaning att hitta en lämplig ersättare, avslutar Staffan Movin.

Staffan Movin, styrelseordförande, En Svensk Klassiker, 070 2107495

Micke Thorén, vd, En Svensk Klassiker, 070 5597221

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med över 13 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun och triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.