Sofie Callo von Platen, bästa dam tillsammans med segraren i årets Vansbrosimning, Andrea Filadelli.

Italiensk i toppen på Vansbrosimningen 2022

Det blev en spännande slutspurt i herrklassen i årets upplaga av Vansbrosimningen när Andrea Filadelli, Marina Militare, Victor Johansson, Jönköpings SS och Christopher Jedel, Mölndals Allmänna SS gjorde upp om segern. Till slut kunder Andrea Filadelli simma in i mål först av de tre på tiden 29:34.3.

I damklassen segrade Sofie Callo Von Platen, Flamme Oro på tiden 32:59.6. De två segrarna är ett par även i det privata vilket skapade lite extra segerglädje.

Totalt simmade ett 40-tal i elitdamklassen och ett 70-tal i herrklassen. Lite mer är 4000 motionärer simmar också de 3000 metrarna i Vanån och Västerdalälven.

Kontakt:

Åsa Larsson, pressansvarig, tel 070-4195708

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med över 13 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun och triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.