Ny tävlingsklass för parasimmare

Ny tävlingsklass för parasimmare

För första gången arrangeras en tävlingsklass för parasimmare i sommarens Vansbrosimningen den 4 juli. Klassen är öppen för alla simmare med funktionshinder.

– Simkommittén i Svenska Handikappidrottsförbundet är mycket glada över att Vansbrosimningen har valt att utöka sitt program med klassen. Vi hoppas att många av våra parasimmare med funktionsnedsättning tar chansen att ställa upp när tävlingen genomförs den 4 juli, säger Kajsa Hasselström Schmidt ordförande i kommittén.

Förslaget om en klass för parasimmare kommer från Vansbrosimningens ambassadör och simmaren Anders Olsson. Anders erfarenheter och meriter har varit betydelsefulla för att ta fram den nya klassen. Anders har bl.a. två guld från Paralympics 2004 och 2008 och innehar nio aktuella världsrekord.

– Att få till en tävlingsklass för folk med funktionshinder i Vansbrosimningen är ett stort lyft. Det är en gren i VM och Paralympics, så det känns bra att vi blir först att ta det här steget. Nu hoppas jag att fler hänger på. Simning i öppet vatten blir mer och mer populärt och har fått hög status i både Sverige och utomlands. Ska vi få fram parasimmare som håller god kvalitet är det här ett kliv framåt, menar Anders Olsson.

Vansbrosimningen Parasim är en öppen klass för alla simmare med funktionshinder i en dam- respektive herrklass. Deltagare behöver tillhöra en idrottsförening som är ansluten till Svenska Handikappidrottsförbundet och ha en giltig licens.