Sebastian Norberg springer in som segrare 2017. Fotograf Mickan Palmqvist

Sveriges trevligaste triathlon får SM-status 2022

Den 3 juli 2022 kommer Svenska Mästerskapen på medeldistans att gå av stapeln i Vansbro. Värd för denna SM-tävling är Challenge Vansbro som tillsammans med hela Vansbrosimningens organisation kommer bjuda upp till stor triathlonfest i dagarna tre.

– Vi längtar efter att välkomna elittriathleter, motionärer, familjer och vänner till Vansbro igen. Vi vet att vi kan arrangera evenemang i världsklass och att få kröna sommarens efterlängtade idrottsfest med att kora flertalet SM-vinnare känns fantastiskt roligt, säger Tomas Viker, generalsekreterare Vansbrosimningen.

Med start 2022 blir Vansbrosimningen och Vansbro Triathlon också en del av Challenge Family, en snabbväxande organisation för triathlonlopp över hela världen. Challenge Vansbros ambition har alltid varit att deltagare och publik ska få en riktigt härlig upplevelse där gemenskap, värme och glädje går före resultat. Därför vågar vi bjuda in till några av Sveriges trevligaste triathlontävlingar.

Fredag 1 juli:

• Tryathlon 350m simning -7km cykling -2,5km löpning. Individuell klass samt stafettklass för familjer och företag. Perfekt för dig som vill prova på triathlon för första gången.

Lördag den 2 juli:

• Challenge Vansbro Sprintdistans 750m sim, 20km cyk, 5km löp
  • Challenge Vansbro Kids (simning i tempererad pool + löpning)
  • Vansbro Öppen Älv 3km, Vansbro 10km, Vansbro halvsim 1,5km, Vansbro kortsim

Söndag den 3 juli:

• Challenge Vansbro Medeldistans SM klasser, RM klasser samt motionsklass.

– Vi är stolta över att än en gång vara värd för ett Svenskt Mästerskap i triathlon på medeldistans. Vi har en hel del spännande nyheter på gång med bland annat en helt ny sträckning på löpbanan som via en flervarvsbana går igenom centrala delar av Vansbro. Vi förväntar oss en stor uppslutning av Vansbroborna som kommer heja på de aktiva utefter banan, säger Clas Björling, tävlingsledare Challenge Vansbro.

Här hittar du all nödvändig info samt anmälan: www.challenge-vansbro.com

Challenge Vansbro hälsar deltagare och åskådare varmt välkomna till Vansbro

Clas Björling, tävlingsledare Challenge Vansbro, 070-3558037