Vansta Trädgård & Hartley Botanic firar 10 år

I år är det tio år sedan jag stod med den där offerten från Hartley Botanic. Offerten som landade på 300 000 euro för mina blygsamma planer men som längst ner hade en lite notering att ”by the way, we are looking for someone that could sell our greenhouses in Sweden. Mmmm tänkte jag, det skulle jag kunna göra och så blev det och jag har inte ångrat det ett ögonblick.

Timingen är betydelsefull i livet som helhet och i företagande i synnerhet. Jag stod just då med en fot i luften, på väg ifrån det eventbolag jag drivit med stort engagemang och möda och viss framgång, till något nytt. Jag tog vägen via en trädgårdsmästarutbildning för det kliade i mina gröna fingrar, jorden ropade åt mig att gräv mig. Runt omkring mig hade jag plötsligt en underskön men vildvuxen park som väntade. Jag ville nya saker och ett av dem var att ha ett växthus.

Grundligt och envist ger jag mig in i de projekt som hittills utformat mitt yrkesverksamma liv. Från musik, via festfixeri med kulturella förtecken, till bokproduktion och marknadschefsuppdrag var jag nu på väg in i trädgårdens underbara värld. Jag kan utan tvekan säga att den här branschen är den mest positiva jag varit i. Här möter jag människor som är i full gång att, precis som jag var, förverkliga sin dröm om den oas som växthuset är i de flestas liv.

För mig har skönhet varit en betydande drivkraft i allt jag gjort. Det omkring mig skall vara vackert, inte bara idag utan också imorgon. Trender intresserar mig inte. Hellre tittar jag i antikens historia, gräver i riksarkivet och läser frakturstil i dammiga bibliotek. Kvalitet är något jag omedelbart ser och älskar. Det var alltså kärlek till estetik och tidlös skönhet som ratade allt det som erbjöds i växthusväg här hemma och som förde mig till Hartley Botanic.

I tio år har vi nu haft förmånen att representera ett företag som alltid premierar kvalitet och aldrig kompromissar. Som alltid håller sina rutiner och aldrig slarvar. Som ser varje kund som den viktigaste i världen oavsett om vi talar 10 kvm eller 100. Som presenterar det ena mest fantastiska huset efter det andra och som med en modern approach håller stadigt kvar i hantverkarens stolthet och de proportioner som gör deras designer ständigt tidlösa.

Vansta Trädgård har sedan starten 2004 vuxit till att inte bara representera Hartley Botanic. Med i portföljen finns en rad varumärken som alla står för det bästa inom den engelska trädgårdsvärlden. Alla med samma dedikerade och kompromisslösa inställning. Genom åren har projekten blivit många med allt från stora växthus, hela trädgårdar till kilometervis med balustrader. Nu står Vansta på sitt tionde år med 100% nöjda kunder med en enda sak i huvudet – att bli ännu bättre!

Vi firar genom att för första gången i Skandinavien visa ett Hartley Botanic växthus på inomhusmässa. Möt oss på Hagemessen i Oslo 4-6 april och Rum & Trädgård på Kista mässan 24-27 april!

Berenike Munthe, VD Vansta Trädgård