Ägarlägenheter löser ingenting

Regeringen föreslår att det ska bli möjligt att själv äga sin lägenhet utan att vara med i en bostadsrättsförening. Från och med den 1 maj nästa år kan så kallade ägarlägenheter införas i Sverige. Nu ska den som köper en ägarlägenhet få samma rättigheter som en radhusägare och kunna hyra ut lägenheten i andra hand utan att be om lov, få en egen lagfart och kunna ta lån på sin egen lägenhet.

Vänsterpartiets bostadspolitiske talesperson Egon Frid kommenterar:

- Regeringen ägnar sig åt att lösa problem som inte finns. Det verkliga problemet är ju att folk inte får tag på någon hyreslägenhet med förstahandskontrakt. Nu spär regeringen på en oreglerad andrahandsmarknad där folk tvingas hyra lägenheter i andra hand med mindre rättigheter än idag.

- Vi behöver bygga hyresrätter med rimliga hyror. Inte mer spekulation på bostadsmarknaden. Egna hem och bostadrätter finns i stor utsträckning i Sverige. Vänsterpartiet vill ta ansvar för bostadspolitiken och bygga hyresrätter till unga som bor kvar hemma, studenter, hemlösa och alla grupper av hyresgäster som vill få hyra sin första lägenhet med riktiga kontrakt, säger Egon Frid.

Kontakt:

Egon Frid, 070-300 66 07