Biskopsgården utreder arbetskläder åt anställda inom vård och omsorg. ”Det är klart att även kvinnor skall få arbetskläder”

Personalen inom äldreomsorg och på förskolan har ett kraftigt slitage på sina kläder. Därför har SDN Biskopsgården, på vänsterpartiets initiativ, enhälligt beslutat att förvaltningen skall utreda förutsättningarna att tillhandahålla arbetskläder åt personalen. – Eftersom det till största delen är kvinnor som jobbar i stadsdelsförvaltningen är detta en ren och skär jämställdhetsfråga. Alla ser det som självklart att de kommunala bolagen, med flest män anställda, skall tillhandahålla arbetskläder. Det borde vara lika självklart även i kvinnodominerade yrken, säger initiativtagaren Eva-Lena Fransson (v). – I förskolan måste man ha regnkläder för att kunna vara ute med barnen. De vanliga kläderna slits både av arbetetsmomenten och av att de behöver tvättas oftare än normalt, fortsätter Eva-Lena som är förstanamn på vänsterpartiets kommunlista på Hisingen i höstens val.. För mer information kontakta: Eva-Lena Fransson (v) 0704-95 29 53 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jöran Fagerlund Stadssekreterare, vänsterpartiet Göteborgs Stad 031-61 10 45 073-645 00 52