Borgarna rear ut kvinnors arbetskraft

Idag presenterade den borgerliga alliansen en gemensam budgetmotion. De vill sänka skatterna med 52,2 miljarder nästa år. De avskaffar förmögenhetsskatten och inför subventioner för så kallade hushållsnära tjänster. - Jag trodde att det var slut på rean när det gäller kvinnors arbete. Istället för att höja lönerna i kommunerna så ska förmögna människor som inte vill ta hand om sin egen skit få rabatt när de anlitar en piga. Det gynnar höginkomsttagare som Reinfeldt men inte lågavlönade kvinnor, säger Lars Ohly, partiordförande (v). Högerpartierna föreslår sänkningar av sjukersättningen, föräldrapenningen och a-kassan. Egenavgifterna till a-kassan höjs och förtidspensionärerna får sänkt ersättning. Samtidigt skrotar de fyra partierna plusjobben och anställningsstödet för långtidsarbetslösa. Totalt skär de ner arbetsmarknadspolitiken med 11 miljarder. - Det ska bli dyrare att vara arbetslös, det ska bli dyrare att vara sjuk och det ska bli dyrare att vara förälder. Det är konsekvenserna av en borgerlig ekonomisk politik, säger Lars Ohly. - Om det skulle finnas någon arbetslös miljonär där ute så kan han i alla fall glädjas åt sänkt förmögenhetsskatt, säger Ohly. Det borgerliga budgetförslaget saknar miljöpolitik och nedskärningar görs på bostadsbyggandet och utbyggnaden av högskolorna. Kontakt: Lars Ohly nås genom pressekreterare Matti Kataja, 0709-28 30 10 Vänsterpartiets presstjänst, 0706-20 00 64