Egon Frid (V): Traditionell höger slår mot social bostadspolitik

I förra veckan hölls ett förberedande EU-ministermöte i Madrid. Den 21 juni äger det slutliga mötet rum i Toledo. Bl.a. skulle ansvariga länders företrädare för bostads-/urbanfrågor diskutera och komma överens om ett ”Final Statement of the 18th Informal Meeting of Housing Ministers of the EU”, rad för rad.

De enda länder som var frånvarande var Sverige och Slovenien. Men regeringen hade före mötet krävt att följande mening skulle finnas med:

11. It should be stressed that the responsibility for the maintenance, renovation and reconstruction/upgrading of the housing stock resides with each property owner. Any public measure in order to promote upkeep of the quality of the housing stock should be designed as not to provide incentives for property owners to shift this responsibility to the public. (SWEDEN)

I en kommentar säger Vänsterpartiets bostadspolitiske talesman Egon Frid:

- Den svenska regeringen vill få ett EU-beslut om att kostnaderna för underhåll, renoveringar osv. helt ska bekostas av fastighetsägaren. Ingen del av kostnaderna ska kunna få stöd av våra gemensamma insatser. Med denna inriktning hotas mångas möjlighet att bo kvar i sina lägenheter, inte minst på äldre dar i miljonprogramområdena.

- Bakom reklamjippot om ”arbetarparti” och annat finns en traditionell höger, där skattesänkningar och nedrustning av en gemensam välfärdspolitik döljer sig, avslutar Egon Frid.

Mer information:

Egon Frid, riksdagsledamot V, bostadspolitisk talesperson, tel 070-300 66 07