En sorgens dag för Sandviken

Sandvik AB har idag varslat 1500 anställda, hårdast drabbas Sandvik Materials Technology i Sandviken. Ida Gabrielsson från Sandviken, förbundsordförande i Ung Vänster och riksdagsledamoten Ulla Andersson från Gävleborg kommenterar händelsen.

- Det är en sorgens dag. Framförallt för dem som arbetar på Sandvik men också för Sandvikens kommun och hela samhället. Finanskris och lågkonjunktur slår snabbt och hårt. Människors liv har förändrats över en natt och oron blir givetvis stor när man inte vet om man har ett jobb att gå till i framtiden. Inkomsterna riskerar att minska kraftigt men utgifterna består, jag har själv flera vänner och bekanta som jobbar på Sandvik, säger Ida Gabrielsson (Sandviken), förbundsordförande i Ung Vänster.

- Vi känner med alla dem som drabbas. Nu måste förslag komma från regeringen som motverkar konjunkturnedgången och gör den så kort som möjligt. Ekonomin behöver stimuleras genom insatser för att öka tillgången till krediter för företag och investeringarna måste öka i bostadsbyggande och annan infrastruktur såsom järnvägar. A-kassan måste höjas och vi måste återgå till en aktiv arbetsmarknadspolitik, där bl.a. utbildningsplatser ställas till förfogande. Vi kommer att göra vad vi kan för att ta fram förslag och åtgärder som förbättrar situationen såväl för den enskilde som för samhällsutvecklingen, avslutar Ulla Andersson, riksdagsledamot från Gävleborg.

För mer information:
Ida Gabrielsson, förbundsordförande för Ung Vänster, 0738-24 12 13
Ulla Andersson, ekonomisk talesperson (v) och riksdagsledamot från Gävleborg, 070-237 99 91

• sandvik
  • sandviken