Eva Olofsson (v) kritiserar kristdemokraternas förslag om fler karensdagar: ”Det är orimligt att personalen inom äldreomsorgen skall betala höjd garantipension”

Kristdemokraterna föreslår att en höjd garantipension skall betalas bl.a. genom fler karensdagar vid sjukdom. Personalen inom äldreomsorgen är en grupp som kommer att drabbas hårt av förslaget. När man jobbar med äldre måste man vara hemma om man är sjuk. – De kristdemokratiska riksdagsledamöterna kan vara på jobbet med en förkylning men inte personalen på ett äldreboende, säger Eva Olofsson (v), kommunalråd med rotelansvar för äldreomsorg. – Vi har inget emot en höjd garantipension. Vänsterpartiet ställdes utanför uppgörelsen i riksdagen om det nya pensions­systemet, fortsätter Eva. Det finns resurser i samhället för att finansiera en höjd pension samtidigt som karensdagarna tas bort. Bara skattefusket beräknas kosta 70 miljarder per år. – Personalen inom äldreomsorgen behöver bättre arbetsvillkor. I det läget är det helt orimligt att personalen inom äldreomsorgen, genom försämrade villkor, skall vara med och finansiera höjd garantipension, avslutar Eva. För mer information kontakta: Eva Olofsson (v) Kommunalråd med rotelansvar för äldreomsorg och jämställdhet, första namn på vänsterpartiets riksdagslista i Göteborg. 031-61 10 27, 0703-17 10 27 eva.olofsson@stadshuset.goteborg.se Jöran Fagerlund Stadssekreterare, vänsterpartiet Göteborgs Stad 031-61 10 45 073-645 00 52