Gör 8 mars till allmän helgdag! Gör 8 mars till allmän helgdag!

Motion från vänsterpartiet under riksdagens allmänna motionstid:Gör 8 mars till allmän helgdag! I en motion under riksdagens allmänna motionstid föreslår Mats Einarsson, Rossana Dinamarca, Siv Holma, Rolf Olsson, Peter Pedersen, Per Rosengren. Tasso Stafilidis och Alice Åström att 8 mars ska bli allmän helgdag. 15 länder har redan gjort 8 mars till allmän helgdag. För 24 år sedan, 1980, proklamerade FN den 8 mars som internationell kvinnodag. Denna dag samlas kvinnor världen över och genomför olika manifestationer. Dagen är partipolitiskt obunden, men förutom kvinnofrågor är fred och internationell solidaritet ofta bärande teman. En utökning av antalet helgdagar innebär en samhällskostnad. Frågan bör därför utredas. Eventuellt kan man växla 8 mars mot en annan befintlig helgdag, skriver motionärerna. Vänsterpartiet riksdagen 100 12 Stockholm, tfn 08-786 40 00, fax 08-21 33 53, e-mail: vansterpartiet@riksdagen.se