Hot och mord på journalister i Kurdistan är ett stort problem

Den 4 maj 2010, kidnappades journalisten Serdesht Osman, framför ögonen på tiotals säkerhetsvakter och hundratals studenter. Han kidnappades av okända personer och fördes till en okänd plats och hittades senare mördad. Händelsen skedde vid Sallahaddin Universitet i Arbil i den kurdiska delen av Irak/ södra Kurdistan.

Mordet på Serdesht Osman är inte en isolerad händelse. Flera andra journalister har hotats. För snart två år sedan skedde ett liknande mord på journalisten Soram Mama Hama i Kirkuk. Inte minst rör det fall då problem som våld mot kvinnor, prostitution, korruption och nepotism påtalas.

Yttrandefrihet och tryckfrihet är demokratins grundpelare som förväntas att respekteras i ett samhälle som det kurdiska. Kurderna har själva kämpat i decennier för demokratin och för att kunna leva ett liv fritt från kontroll och hot. Den kurdiska regeringen som domineras av de två partierna, KDP och PUK, bär ett tungt ansvar för försvara yttrandefriheten och måste agera än mer kratfullt.

Vi från vänsterpartiet fördömer mordet på journalisten Serdesht Osman och hoten mot de andra journalisterna. Vi kräver att förövarna grips och ställs inför rätta.

För mer info, kontakta:

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson: 070 290 0740