Inga tydliga svar från Utrikesdepartementet

Dagens möte med Utrikesdepartementet gav inga bra svar på om eller hur Utrikesminister Carl Bildt tänker agera när det gäller Ship to Gaza och biståndsflottan.

- Vi hade 3 konkreta frågor, säger Torbjörn Björlund, som var där med två representanter från Ship to Gazas styrgruppen i Sverige. Hur stället sig UD till det faktum att båtarna är förbjudna att lämna de grekiska hamnarna, vad handlade de samtal som, enligt tidningsuppgifter, förts mellan Israel och Svenska ambassaden i Tel Aviv och hur tänker UD reagera och agera när det gäller de förtäckta hot och den propaganda som Israel spridit om flottan?

- Vi hade förväntat oss svar på våra frågor, trots att vi bara fick möta en tjänsteman. Tyvärr blev det inte så. Det är dags att Utrikesminister Carl Bildt att bli skarpare i tonen mot Israel och att visa att han står upp för säkerheten för svenska medborgare, även när det gäller passagerare på Ship to Gaza, avslutar Torbjörn Björlund (V).

För mer information:
Torbjörn Björlund, riksdagsledamot Vänsterpartiet: 070-243 13 01