Lars Ohly: Nato-medlemskap måste avgöras av svenska folket!

I ett framträdande på Folk och Försvars årliga konferens krävde Lars Ohly att om frågan om ett svenskt Nato-medlemskap väcks måste detta bli föremål för en folkomröstning. I en debatt med Lars Leijonborg och Göran Hägglund om den svenska säkerhetspolitiken debatterades bland annat den svenska alliansfriheten. Flera av de borgerliga partierna har uttalat sig positivt till ett framtida svenskt medlemskap Nato. - Det är bra att partierna tydligt deklarerar var de står i denna fråga. Idag finns ett starkt folkligt motstånd och det är därför viktigt med en bred debatt och ett folkligt inflytande. Om förespråkarna reser krav på ett svenskt medlemskap i Nato måste frågan avgöras i en folkomröstning. I debatten blev skillnaderna tydliga mellan vänsterpartiets och de borgerliga företrädarnas syn på säkerhetspolitiken. - Ytterst handlar säkerhetspolitik vem man solidariserar sig med och att man är konsekvent i synen på folkrätt, demokrati och mänskliga rättigheter. Det går inte att bekämpa terror genom att göra avkall på mänskliga rättigheter och i konflikt med folkrätten. Detta är vad USA gör bland annat genom kriget i Irak och genom det sätt som fångarna på Guantanamobasen behandlas. Lars Ohly framhävde även FN:s roll i världssamfundet och menade att när FN ställs åt sidan minskas FN:s legitimitet. - FN har många brister och behöver reformeras. Men det är den organisation som världsamfundet har och därför håller det inte att gå förbi FN systemet när det passar vissa syften. För mer information vg kontakta Titti Berg, pressekreterare 070-662 91 06 Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64