Nicole Kidman och (v) tillsammans mot våld

Idag är det den internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor. Vänsterpartiet uppmanar alla idag att skriva under vår gemensamma kampanj med skådespelerskan Nicole Kidman.

Mäns våld mot kvinnor är ett stort problem över hela världen. Var tredje kvinna har blivit misshandlad, tvingad till sex eller utsatt för andra övergrepp. Vänstepartiet genomförde den 18 och 19 november en första aktion för att uppmana EU-parlamentets ledamöter att stödja UNIFEMs och Nicole Kidmans kampanj mot våld mot kvinnor.

- Jag tycker det gick bra, säger Eva-Britt Svensson (v), EU-parlamentariker. Kvinnor som var sminkade för att visa effekterna av misshandel delade ut information tillalla på väg in till omröstningen i Strasbourg. Ledamöterna i EU-parlamentet är inte vana att möta sådan här information, så jag tror vi fångade mångas uppmärksamhet. Vi kommer att fortsätta kampanjen på olika sätt.

Nicole Kidman samarbetar med Eva-Britt Svensson för att få EU-parlamentet att stödja UNIFEMs kampanj. Svensson arbetar med en så kallad skriftlig förklaring i parlamentet. När hälften av ledamöterna har skrivit på denna skriftliga förklaring antas den som parlamentets mening. När det har skett stöder parlamentet kampanjen.

Skriv under namninsamlingen du med! http://www.saynotoviolence.org/

Namninsamlingen är öppen till den 10 december 2008. Sprid gärna vår uppmaning till arbetskamrater, vänner, grannar och organisationer!

För kvinnor mellan 15-44 år är misshandel och sexualiserat våld den främsta orsaken till dödsfall och skador. Förövarna är oftanärstående män. Mäns våld får fruktansvärda konsekvenser, inte bara för kvinnor, utan även för barn. Därför stödjer vänsterpartiet FN:s kampanj mot våldet.

För mer information kontakta:
Alice Åström (v), vice partiordförande, 070 - 530 42 91
Eva Olofsson(v), riksdagsledamoti socialutskottet,070 - 317 10 27