Sänk priset på ekologiskt hållbara bränslen

Vänsterpartiet vill minska priset på ekologiskt hållbara bränslen, så att fler bilister tankar miljövänligt. Idag lämnar Peter Pedersen (v), riksdagsledamot i trafikutskottet, över en interpellation till miljöminister Andreas Carlgren. Vänsterpartiet vill veta vad regeringen tänker göra åt problemet att bensinen idag är billigare än etanol.

- Tidigare var etanol billigare än bensin, nu har bensinbolagen höjt priset med 90 öre per liter samtidigt som bensinen är billigare än vad den varit på flera månader. Det är en oroande utveckling som leder till att fler kommer tanka fossilt istället för ett miljövänligt, säger Peter Pedersen (v), riksdagsledamot i trafikutskottet.

- Det här är ett problem som till exempel Gröna Bilister och Taxi Stockholm har pekat på. Varför har miljöminister Andreas Carlgren valt att inte kommenterat hur han tänker göra för att stärka konkurrenskraften för hållbara bränslen? Istället presenterar regeringen förslag som subventionerar miljövänligare bilar men inte själva bränslet, säger Peter Pedersen.

Vänsterpartiet har bland annat föreslagit att EU-tullen på etanol ska hävas, och sänkt moms på hållbara bränslen.

För ytterligare information:
Peter Pedersen (v), riksdagsledamot i trafikutskottet, 070 - 343 97 54