Spidla och Svensson överrens: Prostitution är ett gift som förpestar omgivningen!

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson diskuterade idag känsliga politiska frågor som prostitution och trafficking med Vladimir Spidla, tillträdande jämställdhetskommissionär i den nya EU-kommissionen. -I EU finns en mycket splittrad syn på prostitution. En del vill att den ska legaliseras och att bordeller ska betala bolagsskatt och lagstadgad semester till de "arbetande". Med svenska ögon är detta en svindlande tanke långt bortom den krassa verkligheten för prostituerade. Det är makabert om man tänker på att arbetsförmedlingen skulle föreslå ett kvällsjobb som prostituerad till en arbetssökande ung kvinna, säger Eva-Britt Svensson. Den tillträdande jämställdhetskommissionären Spidla delar synen att prostitution aldrig får bli ett vanligt jobb, utan måste bekämpas. Det är oerhört depraverade för människor att hamna i prostitution - ingen kvinna väljer att prostituera sig frivilligt. Dessutom var Spidla i princip positiv till den svenska sexköpslagen. - Vi kan ha många olika åsikter om hur vi ska få en högre sysselsättning för kvinnor i EU och mycket annat, men på området prostitution delar jag Spidlas grundsyn. Hoppas nu att Spidla använder sin kommissionärsroll, om han får parlamentets stöd i omröstningen i november, att bekämpa den effektiva sexindustrilobbbyn i EU som vill legalisera istället för att kriminalisera prostitutionen, avslutar Svensson. För ytterligare information, kontakta: Eva-Britt Svensson Tel: 0706 33 13 46 Eller hennes politiske sekreterare Niklas NoakssonTel: 00 32 495 46 85 86. Office of Eva-Britt Svensson, MEP GUE/NGL Swedish Left Party European Parliament ASP 7F 262 B-1047 Brussels Tel +32 2 284 5105 Fax + 32 2 284 9105 Homepage: www.ebsvensson.com E-mail: ebsvensson@europarl.eu.int