Stoppa USA:s inblandning i Venezuela!

Försvara Venezuelas demokrati och det venezuelanska folkets rätt att själv bestämma sin framtid! Den 15 augusti röstade Venezuelas folk om landets folkvalde president Hugo Chavez skulle sitta kvar vid makten eller inte. Denna omröstning anordnades efter krav från oppositionen, trots att Chavez mandatperiod inte går ut förrän 2006. - Detta var en unik omröstning, som gav människor möjlighet att ifrågasätta sin regering i halvtid, röstade 60% av Venezuelas röstberättigade för att presidenten skulle fortsätta de dryga två åren som han har kvar till nästa val. Allt tyder på att omröstningen har gått korrekt till. Likafullt började den besegrade, men alltid högljudda oppositionen, så snart valresultatet blev känt, att ropa ut att det förekommit valfusk, menar Murad Artin och Amelia Morey-Strömberg (båda internationellt ansvariga i vänsterpartiets partistyrelse) samt Alice Åström, ledamot av riksdagens utrikesutskott (v) USA:s förre president Jimmy Carter - tillika ordförande i Carter Center som förra året fick Nobels fredspris för sina insatser för mänskliga rättigheter - var närvarande, liksom generalsekreteraren för de Amerikanska staternas samarbetsorganisation (OAS). Under själva valproceduren deltog även flera tusen internationella observatörer. Flera politiska ledare i andra latinamerikanska stater har redan gratulerat Chavez till segern. - Bushadministrationen, som tidigare varit inblandad i olika sabotagehandlingar mot Venezuelas ekonomi och ett försök till kupp mot landets folkvalde president, vilket kostade 100 venezuelaner livet, ifrågasätter att valet gått rätt till. Mot den bakgrunden och det faktum att USA håller sig med ett föråldrat och ett ur demokratisk synpunkt tvivelaktigt system vid valet av president borde Bush-administrationen vara de sista att kritisera och misstänkliggöra valet av Hugo Chavez till president i Venezuela, menar de tre vänsterpartisterna. - Bushadministrationen krystar nu fram allehanda beskyllningar för att svartmåla Venezuela och president Chavez. Pentagon har plötsligt hittat islamister i Isla Margarita. Vad det handlar om är att Latinamerika befolkats av människor inte bara från utan Europa utan också från andra delar av världen, till exempel Mellanöstern, en region som sex miljoner latinamerikaner härstammar från. Vad Bush-administrationen hänger sig åt är inget annat än långsökta rasistiska kannstöperier för att rättfärdiga nya eventuella ingripande under täckmantel av terroristbekämpning, menar Artin, Morey-Strömberg och Alice Åström. För ytterligare information: Alice Åström, ledamot av riksdagens utrikesutskott (v) 070-530 42 91