Tio funktionshindrade har fått traineeplats i Göteborgs Stad: ”Funktionshinder skall inte vara ett hinder för jobb”

Tillsammans med Handikappförbundens samarbetsorgan i Göteborg har kommunstyrelsens arbetsmarknads­politiska delegation utformat ett traineeprogram för tio funktionshindrade i Göteborg. Åtta av de tio deltagarna är kvinnor och två av deltagarna är födda utanför Sverige. – Det har inneburit en viss ansträngning för oss men det visar samtidigt att det går att hitta lämpliga jobb åt alla. Funktionshinder skall inte vara ett hinder för att få jobb, säger Juhani Kivinen (v), ersättare i kommunstyrelsen med rotelansvar för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Ett av fullmäktiges prioriterade mål i budgeten anger att kommunens rekrytering på alla nivåer skall bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg. Traineeprogrammet syftar till att deltagarna skall få ett jobb hos kommunen. – Min förhoppning är att vårt arbete kan ge ringar på vattnet och sprida sig till andra delar av kommunen och till det privata näringslivet, fortsätter Juhani. Själva genomförandet av projektet köps av Studium där projektledaren och handledarna är anställda. Under de första sex månaderna anvisas deltagarna en arbetspraktik. Efter de första sex månaderna är ambitionen att deltagarna skall erbjudas anställning åtminstone året ut. – Göteborgs Stads förvaltningar och bolag har ett uppdrag från fullmäktige att ställa praktikplatser till förfogande. Jag är övertygad om att de tio traineeplatserna i detta projekt är av sådan hög kvalité att deltagarna har stora chanser till jobb, avslutar Juhani. För mer information kontakta: Juhani Kivinen (v) Ersättare i kommunstyrelsen med rotelansvar för arbetsmarknad och vuxenutbildning. 031-61 10 48, 0707-61 10 48 juhani.kivinen@stadshuset.goteborg.se - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jöran Fagerlund Stadssekreterare, vänsterpartiet Göteborgs Stad 031-61 10 45 073-645 00 52