Vi satsar på fler genusprofessurer

Vänsterpartiet satsar 30 miljoner kronor på genusforskning de kommande fyra åren i sin forskningsmotion. 20 miljoner kronor ska gå till ytterligare 12 genusprofessurer med tillhörande resurser för doktorander och forskarassistenter samt 10 miljoner kronor till projektbidrag som kan sökas vid Vetenskapsrådet.

- Genusforskningen har aktivt bidragit till att utveckla forskningen genom tvärvetenskaplighet och teoriutveckling, och har dessutom förnyat traditionell forskning inom t.ex. medicin och naturvetenskap, säger Amineh Kakabaveh (v), suppleant i riksdagens utbildningsutskott.

Högerregeringen försöker i sin forskningsproposition reducera genusforskningen till en fråga om jämställdhet, kvinnors hälsa, mäns våld mot kvinnor och diskriminering. Det är givetvis ett politiskt ställningstagande eftersom borgerligheten alltid har förnekat att det finns en strukturell hierarkisk ordning i samhället oavsett om den utgår från klass, etnicitet eller kön.

- För Vänsterpartiet är det viktigt att skilja på genusforskning och jämställdhetspolitik men genom sitt fokus på aktuella samhällsfrågor har givetvis den här forskningen nytta och relevans i människors vardag, säger Amineh Kakabaveh.

För mer information:
Amineh Kakabaveh (v), riksdagsledamot, 076 - 130 12 36