Foto: Elisabeth Ohlson

EU-parlamentet röstar om kritiska råvaror och regnbågsfamiljer

Under årets sista plenumsession i Strasbourg kommer EU-parlamentet att ta ställning till det nya regelverket för gruvbrytning och ny lagstiftning för att EU:s fria rörlighet ska gälla även regnbågsfamiljer. Dessutom delas årets Sacharovpris ut.

På onsdag den 13 december ska parlamentet rösta om regler för utvinning av de mineraler och metaller som är nödvändiga för den gröna omställningen. Det handlar om det ökade behovet av delar som används i till exempel mobiltelefoner, elbilar och vindkraftverk. Malin Björk har varit medförhandlare för förslaget och har i EU-parlamentets bland annat lyckats driva igenom kravet att urfolks rättigheter måste respekteras vid varje ny gruvprospektering.

– Gruvbrytningen kommer sannolikt att öka inom EU inom de närmsta åren. Därför är det så viktigt att vi får regler som gör utvinningen så ekologiskt och socialt hållbar som möjligt. Till skillnad från de svenska regeringspartierna har jag arbetat hårt för att EU:s enda urfolk samer ska få utnyttja sin rätt enligt FN-principen FPIC. Denna skrivning kom tyvärr inte med i den slutliga texten som vi nu ska ta ställning till. Trots den svenska regeringens motstånd blev det till slut ändå en ganska bra text till slut, säger Malin Björk.

torsdagen kommer ledamöterna också att rösta om parlamentets position om regnbågsfamiljers fria rörlighet inom EU. Malin Björk har varit EU-parlamentets förhandlare för utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter.

– Parlamentets ståndpunkt är bra. Den kräver att alla familjer som en gång erkänts i något av medlemsländerna också ska räknas som en familj i alla andra EU-länder. Nu måste bara Sveriges och andra länders regeringar trycka på de länder som motarbetar hbtqi-rättigheter, säger Malin Björk.

tisdag vid lunchtid delas också årets Sacharovpris ut. Priset går till Jina Masha Amin och Irans kvinnor.

– Årets pris påminner oss om att vi måste fortsätta stötta kampen för frihet och demokrati i Iran. EU borde till exempel erbjuda skydd åt de iranska frihetskämpar som vågar stå upp mot den brutala regimen, säger Malin Björk.

Även amerikanska abortvårdsläkaren Colleen Mc.Nicholas kommer att vara på plats som en av de kortlistade till priset. Hon och två andra aborträttsaktivister, polska Justyna Wydrzyńska och Morena Herrera, nominerades av Malin Björk.

En kort pressträff kommer att hållas med Colleen Mc.Nicholas och Malin Björk i Pressbaren (WEISS N 0) på tisdag kl. 9.45