Malin Björk, Elisabeth Ohlson och Marianne Eriksson vid vernissaget till Elisabeth Ohlssons utställning i EU-parlamentet. Foto: Quentin Bruno/The Left

Äntligen får Elisabeth Ohlson ta plats i EU-parlamentet

För tjugofyra år sedan stoppades hon från att ställa ut sina bilder i EU-parlamentet. Nu hänger Elisabeth Ohlsons intagande fotografier äntligen i parlamentet i Bryssel, på inbjudan av Malin Björk.

För nästan ett kvarts sekel sedan bjöd dåvarande EU-parlamentarikern Marianne Eriksson (V) in fotografen Elisabeth Ohlson att ställa ut bilderna i utställningen Ecce homo i EU-parlamentet. Då sa parlamentets administration nej, med hänvisning till att många människor skulle tycka att bilderna var stötande.

I år gjorde EU-parlamentariker Malin Björk ett nytt försök att ställa ut några av Ohlsons bilder. Den här gången fick hon klartecken av EU-parlamentets administration. Men redan innan vernissaget började högernationalister från framförallt italienska regeringspartiet Lega attackera utställningen. Till och med Italiens vice premiärminister Matteo Salvini uttalade sig. Upprördheten gäller, då som nu, bilden där Jesus är tillsammans med ett par läderklädda hbtqi-personer, som fanns med i Malin Björks inbjudan som mejlats till ledamöter och anställda i EU-parlamentet.

Bara en timme innan vernissaget på tisdagen krävde EU-parlamentets administration att två av bilderna i utställningen skulle tas ner – dock inte den omdebatterade Jesusbilden, utan två andra som inte i förväg godkänts av EU-parlamentet. Malin Björk vägrade dock ta ner bilderna och vernissaget kunde inledas som planerat.

Att Elisabeth Ohlsons bilder äntligen får visas i EU-parlamentet är något som Malin Björk länge sett fram emot.

– Jag tror att konst kan förflytta mönster och ändra människor, så det känns oerhört viktigt att de här verken får ta plats i en institution som EU-parlamentet. De visar en annan bild av religion, kärlek och medmänsklighet. Jag har fått mycket uppskattning för att vi faktiskt till slut lyckades få visa verken i det här huset, berättar hon.

Att utställningen skulle mötas av en del kritik var inte oväntat.

– Det klart att jag vet att högernationalisterna och de högerkonservativa i Europa ogillar den här utställningen, men mitt politiska arbete går ut på att arbeta för mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter, hbtqi-rättigheter och flyktingsolidaritet —och då ingår det att ta fajten med Salvini och andra politiska motståndare, säger Malin Björk.

Elisabeth Ohlson själv berättar att hon med sina ofta bibliskt inspirerade bilder vill ge historien tillbaka till världens hbtqi-personer.

– Jag vill göra bilder som jag själv vill se och som jag inte tidigare sett. Vi hbtqi-personer har osynliggjorts och tryckts tillbaka under så många år. Det är uppenbart att EU-parlamentet har ett behov av bilderna, säger Elisabeth Ohlson.